Multitasking på højt niveau: Elever cykler og løser brøker på én gang
Nørre Nissum skole er med i et pilotprojekt, der skal få mere motion ind i skoledagen.
14-årige Maria Sandgrav cykler ofte til skole. Men nu cykler hun også i skolen.
Nørre Nissum Skole har fået installeret nogle særlige motionscykler under elevernes borde, der giver dem mulighed for at trampe i pedalerne, mens de har matematik, dansk og tysk.
Idéen er, at det skal sikre, at eleverne får mere motion i skoletiden.
Maria Sandgrav synes, det er en god idé:
- Hjernen bliver aktiveret på en helt anden måde, end den gør, når man bare sidder, siger hun.
Nemmere at holde fokus
Det tyder på, at skolen træder den helt rigtige vej. Flere studier viser, at jo mere man bevæger sig, jo mere lærer man.
Det fortæller Mona Have Nielsen, der har forsket i sammenhængen mellem bevægelse og indlæring. Hun mener, det er et rigtigt vigtigt projekt, de har gang i på Nørre Nissum Skole.
- Hjernen fungerer lidt ligesom en muskel. Fysisk aktivitet gør hjernen større, mens den bliver mindre ved inaktivitet. Når eleverne bevæger sig, samtidig med at de lærer, så får de faktisk mere ilt til hjernen, fortæller hun.
Eleverne har kun været i sadlen et par dage, men er allerede ret vilde med det. Det fortæller Conrad Buchave, der går i 8. klasse.
- Man arbejder hurtigere. Det bliver ikke på kedeligt på samme måde, siger han.
Efter fire uger vil skolen evaluere forløbet og beslutte, om der skal indkøbes flere cykler.
Lene Hauge, der er klasselærer på Nørre Nissum Skole, fortæller:
- Det her projekt skal gerne munde ud i, at eleverne selv bliver opmærksomme på, at det bliver lettere at lære og holde fokus, når man bevæger sig.
Projektet er blevet muligt i samarbejde med en lokal virksomhed, der har leveret cyklerne.