Færre går i biografen: Store danske film er afgørende
Antallet af biografgængere falder, og ifølge to biografdirektører er især de danske film afgørende for, hvor mange der kommer køber en biobillet.
Sidste år satte færre sig til rette med cola, popcorn og slik foran lærredet i landets biografer. I 2017 faldt antallet af solgte biografbilletter med otte procent i forhold til året før. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Men færre biografgængere var forventet både i Apollon i Struer og i Ikast Bio.
- Vi har sådan set kalkuleret med det, for vi var godt klar over, at filmprogrammet ikke var så godt i 2017. Vi har haft en tilbagegang her på seks-syv procent, og det skyldes, at vi ikke haft den ene eller to store film, der virkelig rykker, siger Bjarne Raabjerg, der er biografdirektør i Ikast Bio.
I alt blev der solgt 11,9 millioner biografbilletter, hvilket svarer til at hver dansker går i biografen to gange om året.
Stor dansk film manglede
Danske film solgte 2,5 millioner biografbilletter, og det er næsten 200.000 færre end i 2016. Den mest sete danske film i 2017 var Alle for tre med 313.000 solgte billetter.
Det er et stykke fra de mest sete danske film i 2016, som eksempelvis Klassefesten 3: Dåben med 524.599 og Flaskepost fra P med 687.842 solgte billetter. Og det var netop en stor dansk film, biograferne savnede sidste år.
- Der er et kæmpe udsving på danske film, så på den måde er danske biografer jo relativt afhængige af de film, der bliver store i biograferne, siger Jørn Lundme, biografdirektør i Apollon.
- Nu får vi en Jussi-Adler-Olsen-film til oktober, og det trækker nogle i biografen. "Så længe jeg lever" har solgt mere end alle andre film i 2017, og det er sådan en type film som den, der kan lokke dem, der går meget sjældent i biografen. Vi har set folk, som vi ikke har set siden Hvidstengruppen, siger Bjarne Raabjerg, der er biografdirektør i Ikast Bio.
36 danske film havde premiere i 2017, og det er det samme antal som året før.
Netflix presser biograferne
Biograferne får i stigende grad konkurrence fra streamingtjenester som HBO og Netflix. Netflix producerer selv film og vil sende dem hurtigt ud, men biograferne mener stadig, at de har noget andet at byde på foran det store lærred i de bløde sæder.
- Hvis man ser sådan på det, at vi lever af film alene, så er vi selvfølgelig presset af Netlfix og lignende. Men vi sælger jo en oplevelse, og det er den, vi lever af. Vi har Netflix som på sin vis presser os, men på den anden side har vi gode argumenter for, at filmen først skal ses i biografen, siger Bjarne Raabjerg og fortsætter:
- Langt den største indtægt for en film ligger stadig i biografen. Vi har en hold-back-periode på 122 dage, efter den kommer ud på streamingtjenesterne, men den er under pres.
I Struer gør de da også noget ekstra for at lokke folk i biografen blandt andet med at kombinere bioturen med spisning.
- Vi har jo også restaurant og gør en stor indsats, så folk får en anden oplevelse, og vi bliver sådan et socialt ankerpunkt i vores by. Som biografer skal vi opdatere os selv og sætte en høj standard, for vi skal oppe os, hvis vi skal være helt fremme i skoen, siger Jørn Lundme.
Otte ud af de ti mest sete film i 2017 var amerikanske. Af dem indtager Star Wars: The Last Jedi førstepladsen med 470.000 billetter.
Antallet af solgte billetter til amerikanske film var i 2017 knapt 7,2 mio., og det var 7 pct. færre end i 2016.