Ung lærer tager tavlen med til idræt
26-årige Amalie Overvad Rasmussen blander teori og praksis, når hun underviser i idræt.
Idræt i skolen skal ikke kun bruges til at få pulsen op. Eleverne skal også lære noget.
Det er filosofien for 26-årige Amalie Overvad Rasmussen, der er idrætslærer på Sønderagerskolen i Herning.
Hun afsluttede sin uddannelse på Via University College i Silkeborg i sommer, og hendes eksamensopgave handlede om at tilføje noget mere indhold til idrætstimerne ved også at sætte fokus på den teoretiske side af idrætten.
- Der ligger rigtig mange muligheder i idrætsfaget, som man ikke har udnyttet endnu. Mange ser bare idræt som et forlænget frikvarter med lidt aktiviteter. Derudover synes jeg også, at der ligger rigtig mange aspekter af personlig og social dannelse i idrætsfaget, forklarer hun.
Nu forsøger hun så at omsætte teorien fra sin bachelor til praksis i idrætstimerne, og det foregår helt bogstaveligt ved, at hun har taget tavle og kridt med ind i idrætssalen.
- Det er for at sætte fokus på læringsprocesserne, så eleverne forstå, at der er et mål og en mening med det, de skal lave i idrætsundervisningen.
Bliver det ikke lidt kedeligt?
- Nej det synes jeg bestemt ikke. Det bliver jo aldrig fuld teori eller halv teori og halv praksis. Nogle elever skal helt sikkert vænne sig til det, men så må vi tale med eleverne om, at målet er, at de skal lære noget, og at det ikke kun er nogle aktiviteter.
Amalie Overvad Rasmussen er en af tre unge lærere, der er nomineret for årets bedste eksamensopgaven. Vinderen findes ved en prisfest den 17. november.