Gode råd fra erfaren hjemmeunderviser: Skru ned for ambitionerne og tænk nyt
Hverdagen ser markant anderledes ud i de midt- og vestjyske hjem, nu hvor skolerne er lukket. En erfaren hjemmeunderviser og mor til ni giver her gode råd til hjemmeundervisning.
Det er mandag i Midt- og Vestjylland. Normalt en dag, hvor hverdagslogistikken skydes i gang med skole, arbejde og fritidsaktiviteter. Men denne mandag er helt anderledes for langt de fleste af os. For Corona-udbruddet har lukket skoler, uddannelsesinstitutioner og mange arbejdspladser – intet er derfor, som det plejer.
For rigtig mange forældre er den største udfordring derfor lige nu både at skulle passe et arbejde – enten hjemme eller ude – og samtidig underholde, aktivere og undervise sine skolebørn hjemme.
- Mit bedste råd er, at forældrene skal lade være med at være for ambitiøse. Skru ned for ambitionerne, i stedet for at tro, at man skal lave diverse skemaer og læringsplaner for de næste uger, for det holder hverken forældre eller børn til i længden, lyder det fra Christina Tatarczuk, der om nogen ved, hvad hun taler om.
Christina Tatarczuk er mor til ni og bosiddende ved Viborg. Fra hjemmet har hun årevis hjemmeskolet mange af sine børn. Nu deler hun sine bedste råd til alle os, der ikke har de store erfaringer med at tage styringen på vores børns undervisning.
- Det er vigtigt at huske, at man altså ikke kan stoppe mere læring i børnene, end de kan rumme. Og når man hjemmeunderviser, så er undervisningen langt mere intens, end den er i skolen, så et par timers undervisning er for de fleste, hvad de kan rumme, fortæller hun.
Lad børnene sove længe
Mange forældre tænker nok, at det er vigtigt, at børnene kommer tidligt op, så de ikke tror, at ugerne hjemme fra skole er ferie. Men faktisk kan det være en god ide at lade børnene sove længe, inden man skyder undervisningen i gang, lyder rådet fra den erfarne hjemmeunderviser.
- Det giver mor og far tid til at få lavet lidt arbejde selv, inden børnene bliver sat i gang. Og det giver friske børn, der er udhvilede og derfor mere modtagelige for læring, mener Christina Tatarczuk.
Kigger man på de sociale medier, så oversvømmes de lige nu af opslag fra forældre, der deler alt fra hjemmelavede skoleskemaer til links til online matematikopgaver og gode læringsvideoer. Men hjemmeskole kan være meget andet end bøger og regneopgaver, lyder det.
- Den læring man kan tilrettelægge derhjemme, kan noget helt andet end den i skolen. Her kan man skabe en anden form for læring. Fx ved at lade barnet bage selv, lære at følge en opskrift og lave brøkregning med mel, vand og sukker. Ja, det giver lidt ekstra opvask bagefter, men det er super god læring.
Rødglødende Aula stresser forældre
Aula – der er den online kommunikationsplatform, som landets folkeskoler benytter sig af - er i disse dage rødglødende af beskeder fra velmenende lærere og skoleledere. I en lind strøm sender de links til diverse læringsportaler, planer for afleveringer og opgaver, børnene skal lave i både dansk, matematik og tysk og engelsk. Tilbage sidder flere forældre og river sig i håret af frustration over, hvordan man strukturerer en hverdag, hvor der både skal passes skolearbejde og forældrenes arbejde.
Men ifølge Christina Tatarczuk handler det om at tænke en anderledes undervisning ind derhjemme. Og så handler det om at huske på, at mor og far ikke er lærere:
- Der er ikke nogen, der kan forvente, at vi kan overtage lærergerningen. Det er fint at sige: ”Jeg vil gerne hjælpe, men det bliver på en anden måde.” Så man skal ikke føle sig presset, for det kommer der intet godt ud af, siger hun og fortsætter:
- Få det bedste ud af det. Det her er en god mulighed for at eksperimentere og sige: ”Lad os gøre noget andet, end vi plejer.”
Husk børnene!
Mens de voksne lige nu lægger planer og forsøger at få logistikken til at gå op, så er det ifølge Tatarczuk vigtigt at huske, at den her periode også er uoverskuelig for mange børn. Nogle børn vil synes, det er spændende, men andre vil ikke synes, det er rart.
- Så tag det helt roligt. Børns læringskurve er alligevel, som den er. Man kan ikke tvinge børn til at lære, hvis de ikke er motiverede. Så find noget, der motiverer børnene. Lad dem skrive opgaver om emner, de synes er spændende, lad dem se dokumentarer eller film om fx natur eller Anden Verdenskrig. Der er masser af god læring alle steder, slutter Christina Tatarczuk.