Korte pauser er ikke nok
Et par lange arbejdsdage er ved at nå en afslutning. Inden chaufførerne får afleveret deres last og hængere i Thyborøn, tæller arbejdstiden efterhånden 38 timer med kun kortere sovepauser undervejs på køreturen på tværs af Sverige.
- I og med at der er to af bilerne, der holder ind på halvvejen og tager fire timer ekstra - det er bevis på, at man gør det med sund fornuft og gør det rigtige, siger siger Jens H. Petersen fra KM Logistik.
Han mener ikke, at chaufførerne bryder reglerne ved at droppe den lange, sammenhængende hvileperiode hvert døgn.
- Det er ikke indeholdt i den regel her, siger Jens H. Petersen.
Ud over at det er ulovligt, så mener Kjeld Jensen fra 3F heller ikke det er forsvarligt at køre lastbil i flere dage uden en god nattesøvn.
- Selvfølgelig gør det en forskel, at de får lidt ro indimellem og får slappet lidt af, men du sover jo ikke en nat igennem i 36 timer. Din reaktionsevne er væsentligt nedsat. Du sidder i et tungt køretøj, der kan gøre stor skade, så du har en forpligtelse til at være skarp, når du sidder bag rattet, siger han.