4000 kubikmeter jord smidt i Jyske Bank Boxen: Freddy er arkitekten bag vild motorcross-bane

Fredag løber årets Supercross Show af stablen i Herning. Inden Jyske Bank Boxen fyldes af motorlarm, kæmper et belgisk mandskab for at få banen klar.

2:00
Freddy Verherstraeten har i 25 år stået for byggeriet af supercross-banen i Herning
Foto: Louise Harkjær Møller, TV MIDTVEST

Det ville muligvis give de fleste halbestyrere lidt spændinger i kæbe og nakke. Altså hvis nogen pludselig hældte 5000 tons lerjord ud på gulvet i Hal 1.

Ikke desto mindre foregår noget lignende i Jyske Bank Boxen i Herning, der i weekenden danner ramme om Yamaha SuperCross og Freestyleshow. 

- Vi er rigtig godt med. Vi bliver klar, siger løbsarrangør Lars Green. 

Inden vovehalsene på de to-hjulede kan slippes løs, skal jorden moddeleres om til en cross-bane. Det er belgiske Freddy Verherstraeten, der har designet banen og leder byggeriet af den. 

Han kender både arbejdet og byen. I mere end 25 år har han nemlig været Hernings faste banearkitekt. 

To dages intensivt byggearbejde

- Jeg var selv motorcross-kører, og min far organiserede forskellige løb. Så spurgte han mig, om jeg kunne hjælpe med byggeriet. På den måde blev jeg involveret og lærte at køre maskinerne. Så er jeg stille og roligt blevet bedre og bedre, siger Freddy Verherstraeten.

Sammen med to medarbejdere er Freddy Verherstraeten rejsende i motorcrossbaner hele verden over. Der bliver både brugt rampe-systemer, gravemaskiner og en bobcat, når jorden skal formes. 

Freddy Verherstraeten bygger først banen inde i sit hoved og fører den så ned på et stykke papir, inden den til sidst tegnes ind på en computer med de helt præcise mål.

Selvom overvejelserne om banens kurver både handler om hop, opkørsler og landinger, er der ét parameter, der er særligt vigtigt for banearkitekten.

- Vi har både professionelle og hobby-kørere, så vi må være forsigtige og have styr på sikkerheden. Vores vigtigste opgave er sikkerhed, siger Freddy Verherstraeten. 

Ifølge banedesigneren er det særligt landingerne, der skal gøres lange og forudsigelige, hvis sikkerheden skal være i top.

Det er store maskiner, der skal til for at forme de mange tons lerjord
Det er store maskiner, der skal til for at forme de mange tons lerjord
Foto: Louise Harkjær Møller, TV MIDTVEST

Franskmændene er favoritter 

Det tager de belgiske banebyggerne to dage at lægge jorden i passende vilde folder. Det er den samme jord, der har været brugt i Herning de sidste 14 år. Det er nemlig lerjord med den helt rette konsistens til ræs. 

- Det tager banebyggerholdet to dage at bygge det, og så er de inde og præparere mellem hvert eneste heat i løbet, fortæller løbsarrangør Lars Green. 

Fra onsdag kan de frygtløse kørere komme ind og prøvekøre banen, inden det går løs med løb i weekenden. 

- I de professionelle løb er der 28 kørere fra 10 forskellige nationer. Det er som altid Frankrig, der er topnation, siger Lars Green.

Der køres løb og show fredag til søndag, og der skulle stadigvæk være billetter, hvis du skal være en af de 11.500 tilskuere.