Mikkel fik at vide, at toget var kørt: Nu er han selvstændig

Mikkel Salling havde ikke en klar plan efter 9. klasse, og hans lærer kunne heller ikke pege ham i en retning. Men i dag har han sin egen virksomhed.

INCOMING 131024 2201 mabr
Foto: Privatfoto

- Toget er kørt, Mikkel...Jeg glemmer aldrig de ord.

Sådan indleder 36-årige Mikkel Salling fra Herning sit opslag på Linkedin. Ordene kom fra hans lærer, da han stod for enden af 9. klasse, og ingen af dem vidste, hvad fremtiden skulle bringe for Mikkel.

- Det er en kommentar, der selvfølgelig har fyldt, siger Mikkel Salling.

Han valgte at fortsætte i folkeskolens 10. klasse, for at se om han kunne blive klogere på, hvilket andet tog, han kunne hoppe på, og hvor det skulle føre ham hen.

- Jeg kan da huske, at der var mange, der sad der i 10. klasse. Det endte man jo med at tage, så man lige havde et år mere. Det var 10., jeg brugte til rigtigt at sætte mig ned og snuse, siger han.

Den mulighed for ekstra betænkningstid vil regeringen nu fjerne for fremtidige elever.

En del af det nye uddannelsesudspil er nemlig at nedlægge den almindelige 10. klasse. Det vil fortsat være muligt at tage 10. klasse på for eksempel efterskole eller i form af specialundervisning.

- Set ud fra mit perspektiv så, synes jeg, det er synd, siger Mikkel Salling.

- Var det dengang, så ville jeg nok have gået ud og fundet et arbejde i stedet. Så tager man lige et år mere, og et år mere, og så render man rundt som ufaglært og får måske ikke taget den uddannelse der.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Fandt sin egen vej

For ham blev 10. klasse året, hvor han fandt ud af, at han ville tage den 2-årige HG efter folkeskolen. Mens han gennemførte den, blev han tilbudt en læreplads i Fona og blev butiksassistent.

Siden har han været på arbejdsmarkedet i forskellige stillinger som IT-medarbejder og senere projektleder.

Og for fem år siden gik han selvstændig med eget firma, Slikbilen.

- Jeg håber, at uddannelsessystemet har fået øjnene op for, at mange som mig ikke altid ved, hvilken vej de skal tage. Og måske bliver man aldrig 100% klar over det.

- Til min lærer kan jeg sige: Jeg kom ikke med det tog, du talte om. Men jeg fandt min egen vej, skriver han i LinkedIn-opslaget.

Hjælp eleverne

Mikkel Salling savner, at der i folkeskolen kommer et større fokus på at klæde eleverne på til at blive sluppet løs og tage et valg. Især elever som ham selv i 9. klasse, der ikke er så begejstrede for at sidde på skolebænken.

- Lige så vel som man har undervisning i de basale fag, så burde man måske have et eller andet, der var rent fokuseret på virksomheder og prøve at lave nogle cases. Så man får noget praktisk viden om, hvad man kunne komme ud og arbejde med, siger han.

Mikkel Salling har en sidste opfordring til de undervisere, der står overfor elever i 9. klasse, der skal til at tage valg om fremtiden.

- De er i 9. klasse, midt i en kaotisk tid i forvejen, og så er det da svært. Man skal hjælpe dem og guide dem til at finde ud af, hvad de godt kan lide at lave, siger han.

- Hvis man kigger på en person, man har undervist, så burde man kunne pege den person i en eller anden retning. Og det var nok det, jeg manglede.