Nu kommer elektriske løbehjul til Herning - men kommune og politi stiller krav
En forsøgsordning på et år skal afgøre, om elløbehjul skal blive en fast del af trafikken i Herning Kommune.
De små løbehjul med elmotor har været et af sommerens helt store samtaleemner, og nu er de også på vej her til landsdelen.
Det er Herning Kommune, der som de første i Midt- og Vestjylland har givet tilladelse til udlejning af 150 elløbehjul.
- Vi har fået en forespørgsel med hensyn til løbehjul, og det synes vi, kunne være et godt alternativ. Herning er en ung by, og her er rigtig mange studerende, så vi synes, det kunne være godt til og fra uddannelsesinstitutionerne, siger Joan Hansen, der er formand for Teknik og Miljø i Herning Kommune.
Elløbehjulene har været lovlige i Danmark siden årsskiftet. Der har været over anmeldte 100 ulykker.
Transportmiddel - ikke legetøj
Netop på grund af antallet af ulykker er det for Joan Hansen vigtigt at slå følgende fast:
- Men jeg vil gerne pointere, at det er et transportmiddel. Det er ikke et stykke legetøj. Det skal man være meget opmærksom på, at det er det ikke, siger hun.
Og det er Henrik Glintborg, leder af færdselspolitiet i Midt- og Vestjyllands Politi, enig med hende i.
- Det lyder lidt kedeligt, men ude i trafikken, skal der altså ikke være leg og spas. Der skal man køre efter reglerne, så vi undgår ulykker, siger han.
Da elløbehjul blev lovlige i Danmark den 17. januar, blev der samtidig lavet et reglement til dem.
Men selvom reglementet gælder dem, der kører på elløbehjulene, så er det ikke kun brugerne, der skal vænne sig til de nye tohjulede i trafikken.
- Det, der er udfordringen, når vi får et nyt færdselselement, er, at de andre trafikanter også lige skal lære det at kende. Så jeg håber, at udlejerne virkelig får instrueret brugerne i, hvorledes de skal køre på løbehjulene, så vi ikke får nogle dumme ulykker, fordi man opfatter løbehjulene som et legetøj, siger Henrik Glintborg.
Kigger mod København og Aarhus
Både Midt- og Vestjyllands Politi og politikerne i Herning Kommune kigger mod Aarhus og København, hvor de elektriske løbehjul har skabt stor debat.
I Aarhus har udbyderen gjort sådan, at man kun kan køre fem kilometer i timen på elløbehjulene i forskellige zoner. Det gælder blandt andet gågaden.
- Den private udbyder har via GPS sørget for at indskrænke farten på gågader. Man må ikke køre på gågaden med et elløbehjul, men gør man det, kan man ikke køre særlig stærkt, fordi den nedjusterer farten, siger Bünyamin Simsek, der er rådmand i Teknik og Miljø i Aarhus Kommune.
I Aarhus har kommunen og politiet et tæt samarbejde omkring elløbehjul.
- Vi har generelt et problem, at folk ikke kan holde sig væk fra gågaden. Uanset om det er cykel, elcykel eller løbehjul, men det er en opgave for politiet, som de tager alvorligt. Men i det store og hele i forhold til at bruge det som transportform, synes jeg, at det fungerer godt. Der er selvfølgelig nogle udfordringer i forhold til at vænne sig til en ny aktør i trafikken. Min appel er at vise hensyn og ansvarlighed, så undgår vi de værste ulykker, siger Bünyamin Simsek.
I Herning Kommune er der i første omgang tale om en forsøgsperiode med elløbehjulene i et år.