Sydkoreansk spiller skaber uventede udfordringer for FCM - Det er faktisk lidt sjovt at se

Klubben mærker i høj grad interessen fra sydkoreanske fans, efter Cho Gue-sung er begyndt som ny spiller.

Cho Gue-sung til træning i med holdet i denne uge.
Cho Gue-sung til træning i med holdet i denne uge.
Foto: FC Midtjylland

Cho Gue-sung er navnet på FC Midtjyllands nyeste spiller. 

Han er så ny, at han endnu ikke har fået et spillernummer - eller en trøje med hans navn på. 

Det forhindrer dog ikke fans i at efterspørge netop dén på klubbens sociale medier. 

Det er her, men også gennem klubbens andre kanaler, at sydkoreanere henvender sig til den midtjyske klub, fortæller FC Midtjyllands kommunikationschef, Mads Hviid Jakobsen. 

- Vi kan godt mærke interessen. Han er en stor spiller. Det kan vi særligt mærke på vores sociale medier, og vi får mange henvendelser fra sydkoreanske fans om man kan købe merchandise og billetter til FCM-kampe, fortæller han. 

Koreanere på TikTok og egyptere på Facebook

Interessen for den sydkoreanske spiller er særligt at mærke på medierne TikTok og Twitter, fortæller Mads Hviid Jakobsen.

- Det er faktisk lidt sjovt at se. Vi oplevede noget lignende med Emam Ashour - en egyptisk spiller - da han begyndte i klubben. Men de egyptiske fans følger meget med på Facebook - med de sydkoreanske fans mærker vi det på andre medier som Instagram, TikTok og Twitter, fortæller han. 

Her har fodboldspilleren flere millioner følgere - så det er bestemt et interessant marked, mener klubbens kommercielle direktør, Jacob Jørgensen. 

- Han har 2,5 millioner følgere, og der er stor opmærksomhed på ham både i Sydkorea og Japan, så er der bare fem procent af dem, der køber en hjemmetrøje, så er det jo usandsynligt mange trøjer, siger han. 

Cho Gue-sung kommer her med en hilsen til alle sine fans.

Skal finde alternative løsninger

Det scenarie ville både være meget positivt - og meget problematisk for klubben. 

For det er alt for dyrt at sende så mange trøjer til Sydkorea. 

- Det er en større proces at få det sendt. Vi arbejder på at finde en løsning, så det kan lade sig gøre at sælge trøjer til det sydkoreanske publikum, siger Jacob Jørgensen. 

På klubbens Facebookside kan man se den sydkoreanske spiller vise den nye FC Midtjylland-trøje frem.

Bedste salg nogensinde 

Onsdag lancerede FC Midtjylland også nye hjemme- og udebanetrøjer. Onsdagens salg blev det bedste nogensinde for en lanceringsdag, fortæller den kommercielle direktør. 

- Vi kan bare se, at det er den højeste indtjening nogensinde på en førstedag, siger han og tilføjer, at der særligt er én trøje, han forventer stort salg af. 

- Cho har ikke fået nummer endnu, så ham har vi hverken kunne sælge trøjer med navn eller nummer på, men vi forventer at han helt sikker bliver populær. Han kommer til at sælge rigtig meget, for der er også rigtig mange danskere, som gerne vil have en Cho-trøje, siger Jacob Jørgensen.