3F: Kørsel med døde mink var ulovlig

Vognmænd så ifølge 3F stort på arbejdstidsreglerne, da flere tusinde tons døde mink i maj og juni blevet gravet op og kørt til forbrænding i hele Danmark.

9:31
En chauffør fra Viborg Vognmandsforretning havde fire dage i streg med mere end 16 timers arbejde, da han i maj og juni var med til at køre døde mink til forbrænding.
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Det gik hurtigt, da entreprenører og vognmænd under tilsyn fra Fødevarestyrelsen i foråret og sommeren gravede mink op fra gravene ved Nr. Felding og Kølvrå og kørte dem til forbrænding.

Men i flere tilfælde havde man så travlt med at køre døde mink til forbrænding, at chauffører ifølge fagforbundet 3F arbejdede langt mere, end loven tillader.

Det fremgår af dokumenter fra Fødevarestyrelsen, som TV MIDTVEST har fået aktindsigt i.

Fødevarestyrelsen var den øverste myndighed og stod for at udbyde opgravningen og transporten af de i 13.000 tons mink, der var gravet ned ved Nr. Felding og Kølvrå, og som et flertal i Folketinget besluttede at sende til forbrænding på anlæg i hele landet.

Af aktindsigten fremgår det blandt andet, at en chauffør fra Viborg Vognmandsforretning 25. maj kørte med døde mink fra klokken 06.30 til 22.30 samme aften. Han skulle møde på arbejde igen kun 7,5 timer senere, hvor han havde endnu en mindst 14 timer lang arbejdsdag. 

De lange dage og korte hviletider i slutningen af maj er langt fra enestående. TV MIDTVESTs gennemgang af transportplanerne viser, at chauffører i nogle perioder arbejdede mere end 80 timer om ugen.

Enkelte dage var chaufførerne på vejene i mindst 18 timer, hvis man medregner turen hjem fra forbrændingsanlægget.

Farligt for trafiksikkerheden

TV MIDTVEST har vist transportplanerne til Gorm Max Tommerup, der er formand for transportgruppen ved 3F Holstebro. Her er dommen klar.

- Jeg har set nogle eksempler på noget, jeg umiddelbart vil mene, der ikke er lovligt, siger han.

Ifølge fagforeningen er de lange arbejdsdage kombineret med korte hvileperioder i strid med loven.

Han understreger, at vognmændene bryder arbejdsmiljølovens regler, der kræver mindst 11 sammenhængende timers fri inden for hver periode på 24 timer. Det, der populært er kendt som 11-timersreglen. I praksis betyder det, at chaufførerne kun har mulighed for at køre 13 timer i døgnet, hvis de har arbejde dagen efter. 

Alligevel har en chauffør fra Viborg Vognmandsforretning kørt mere end 16 timer i døgnet fire dage i streg.

- Det kan ikke være forsvarligt. Det er et ledelsesansvar, at man tilrettelægger arbejdsdagen, så chaufføren har mulighed for at afholde sit hvil, siger Gorm Max Tommerup.

I mere end 30 år har han beskæftiget sig med transportområdet som henholdsvis chauffør og faglig sekretær i 3F.

- Det er ikke en ferie at sidde bag et rat. Man skal være opmærksom på, hvad der foregår i trafikken. Derfor skal man være udhvilet, siger han.

Vognmand: Vi overholder alle regler

Viborg Vognmandsforretning er én af de vognmænd, som ifølge 3F har set stort på reglerne om hviletid i forbindelse med kørslen af de mange tons mink. 

Men her kan direktør Jan Munkholm Nielsen ikke nikke genkendende til, at hans chauffører har kørt op mod 18 timer på en dag. 

- Det er nyt for mig. Jeg sidder ikke og ser, hvad chaufføren har skrevet på af timer, forklarer han. 

TV MIDTVEST har løbende været i kontakt med direktøren. Han har tidligere forklaret, at chaufførerne havde mulighed for at overnatte ved opgravningen, men tirsdag eftermiddag forklarer han i stedet, at man har kørt med forskellige chauffører. 

Det fremgår ikke af de dokumenter, som TV MIDTVEST har fået aktindsigt i. Her optræder i stedet kun tre navne på chauffører fra Viborg Vognmandsforretning. Det skyldes ifølge direktøren, at chaufførnavnet i stedet dækker over bilens kaldenavn - på trods af, at navnene står i en kolonne kaldet 'chauffør'.

- En lastbil må køre 24 timer i døgnet. Det er derfor, at vi har afløsere på. Ellers bliver det dyrere for staten, forklarer han. 

Direktøren forklarer, at man eksempelvis har skiftet chauffør i Viborg, når destinationen var ved et forbrændingsanlæg i Nordjylland. 

Det fremgår ikke af dokumenterne fra Fødevarestyrelsen. For enkelte kørsler fremgår det dog, at en ny chauffør har sat sig bag rattet i Nr. Felding.

- Det er ikke nemt at huske et registreringsnummer. Det er nemmere at huske navnet på en bil. 

Lastbilernes kaldenavne skifter dog fra dag til dag, fremgår det af dokumenterne. Det vil sige, at et registreringsnummer i løbet af arbejdet har haft flere forskellige kaldenavne.

- Vi har kørt efter reglementet og løst opgaven til UG, understreger direktøren.

Fødevarestyrelse har kvitteret for lovbrud

Fødevarestyrelsen har haft det overordnede ansvar ved minkgravene og har dermed set og godkendt de lange arbejdsdage, der ifølge 3F bryder loven. 

- Entreprenøren har haft ansvaret for deres ansatte, mens underleverandørerne har haft ansvaret for deres. Jeg har forventet, at man har overholdt gældende regler, siger Kasper Klintø, der er indsatschef i Fødevarestyrelsen. 

Kasper Klintø er indsatschef ved minkgravene og ansat i Fødevarestyrelsen.
Kasper Klintø er indsatschef ved minkgravene og ansat i Fødevarestyrelsen.
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Ifølge indsatschefen er det op til den enkelte leder at sørge for, at arbejdet følger reglerne. 

Synes du, at en arbejdsdag på 18 timer er forsvarlig?

- Det har jeg ikke nogen personlig holdning til, men lovgivningen skal overholdes. Jeg har en forventning til, at alle, der har været involveret i arbejdet ved minkgravene, har overholdt loven, slutter han. 

De sidste af i alt 13.000 tons døde mink blev gravet op og kørt til forbrænding i midten af juli.