All in eller all out: Butikker vildt uenige om Black Friday

Tilgangen til Black Friday er forskellig. To butikker er ikke helt enige.

0:31
Finn Sørensen fra tøjbutikken Mr i Ringkøbing er ikke med på Black Friday-bølgen.

Black Friday er for mange mennesker ensbetydende med billige priser og udvidede åbningstider, men det er ikke alle steder i landsdelen, den tilgang bruges.

Hos tøjforretningen Mr. i Ringkøbing ønsker man ikke at deltage i handelsfesten.

- Det har vi valgt ikke at deltage i, fordi vi er rigtigt glade for de kunder, der handler først og sidst på ugen, ligesom dem, der handler i næste uge. Vi vil ikke gøre forskel på dem, pointerer Finn Sørensen, der indehaver af forretningen.

Kunderne går derfor forgæves, hvis de jagter Black Friday-tilbuddene, men det skræmmer ikke ejeren.

- Jeg tror, vi står for noget godt. Hvis kunderne også vil os, vores varer og service, så tror vi på, det er det rigtige, fortæller Finn Sørensen.

I Vildbjerg går de all in

Hos Tøjeksperten i Vildbjerg kører de med en anden strategi. Her er går de all in på den stores handelsdag.

- Vi har udvidet åbningstiderne fra 06:00 til 24:00 i aften, fortæller medejer af butikken Martin Søndergaard.

De udvidede åbningstider trak fra morgenstunden enkelte kunder til butikken, og det er nødvendigt ifølge Martin Søndergaard.

- Det er noget, folk spørger til. ”Har I nu åbent i 18 timer igen i år?” Så det er noget, folk kan huske. Når vi ligger sådan et lille sted som Vildbjerg, så er det vigtigt at gøre opmærksom på sig selv, pointerer han og tilføjer:

- Vi vælger at hoppe med, fordi hele internettet hopper også med. Vi vil gøre den største indsats for, at vi kan følge med, og at der kan blive handlet ude hos os. Det gør vi på priserne og nu også åbningstiderne, siger Martin Søndergaard.

0:17
Tøjeksperten i Vildbjerg går all in. Hør her, hvorfor Martin Søndergaard og butikken føler sig nødsaget til det.

Fravalg er også for overlevelsens skyld

I butikken i Ringkøbing understreger Finn Sørensen, at de godt kunne være med, men at det handler om fremtiden.

- Jeg håber, det er det, der skal til, for at butikken også er her om 10 år, fortæller han og fortsætter:

- Vi har rigtig mange loyale kunder, som handler her fast, og jeg tror, at de gerne vil have, de kan handle her på hvilket som helst tidspunkt, så vi ikke kun har megatravlt i dag.

Finn Sørensen pointerer, at omsætning ikke nødvendigvis er lig med gode tal på bundlinjen.