Arriva åbner op om fyringsrunde: - Det kommer som et lyn fra en klar himmel

Omkring 60 procent af Arrivas kundeservicemedarbejdere står til at blive afskediget.

Arriva
Foto: Pressefoto

21 ud af 36 kundeservicemedarbejdere kommer formentlig snart til at miste deres job hos Arriva. 

Transportvirksomheden delte torsdag planerne om afskedigelser på et internt, og det involverer næsten 60 procent af de medarbejdere, som blandt andet står for at kontrollere passagernes togbilletter.

I en mail til TV MIDTVEST understreger Arriva dog, at der ikke er nogen medarbejdere, der er opsagt endnu. 

- Vi har delt de planer, der ligger for den nærmeste fremtid med en gruppe medarbejdere, som står til at blive berørt. Det skyldes, at vi er nødt til at foretage en række besparelser og nedskæringer. Nu har vi god tid til at hjælpe medarbejderne godt videre. Det vil vi prioritere højt, lyder det fra Arriva.

Fagforbund er uforstående

Her i landsdelen går det ud over fire af de seks kundeservicemedarbejdere, som har hjemme i Herning, imens der i Struer bliver afskediget to ud af fem medarbejdere.

Hos Dansk Jernbaneforbund, der repræsenterer 5000 lønmodtagere, undrer man sig over beslutningen

- Det her kommer som et lyn fra en klar himmel. Færre medarbejdere kommer til at betyde dårligere service. Vi ved, at rigtig mange af passagererne er glade for den tryghed, det giver at have personale i toget, så vi er ret uforstående over for det, fortæller Preben Steenholdt Pedersen, der er Formand i Dansk Jernbaneforbund.

Forstår ikke økonomien

Jobbet som kundeservicemedarbejder består blandt andet i servicering af billetautomater, oprydning og assistance til handicappede og andre efter behov. 

Derudover udfører en kundeservicemedarbejder billetkontrol og udskriver kontrolafgifter, og netop de to arbejdsopgaver gør, at Dansk Jernbaneforbund undrer sig over økonomien i at spare nogle af dem væk.

- En kundeservicemedarbejder tjener jo normalt deres løn hjem. For det første indkræver de kontrolafgifter, og så er de jo også med til at give folk en motivation til at købe en billet. Hvis der er mindre kontrol, vil der jo alt andet lige også være flere, der undlader at købe billet, siger Preben Steenholdt Pedersen.

Arriva ønsker ikke at forholde sig til konkrete budgetforhold for virksomheden.

Frygter I ikke, at der kommer flere gratister i togene?

- Der gælder det nøjagtigt samme kundeforhold i kollektiv transport, som der gør i alle andre virksomheder; man skal betale for de ydelser, man benytter sig af. Udfordringen med svindel i togene deler vi med alle andre operatører og trafikselskaber. Arriva vil også i fremtiden have billetkontrol i vores tog og på alle strækninger, oplyser Arriva.

Hvornår fyringerne kommer til at træde i kraft er stadig uvist. Arriva og medarbejderne skal nu forhandle om de præcise rammer for opsigelserne.