Dyre diesel dråber: Dieselpriserne er på fortsat himmelflugt
Det er i øjeblikket dyrere at tanke diesel end benzin. En uvant situation der kun er sket tre gange siden årtusindeskiftet, men en udvikling der ser ud til at fortsætte.
Hvis du har en diesel bil, så har du nok lagt mærke til, at beløbet for at fylde tanken er steget gevaldigt. En prisstigning der nu betyder, at det er dyrere pr. liter at tanke diesel frem for benzin, der ellers plejer at være dyrere.
Og de dårlige nyheder er, at det ser ud til at fortsætte.
- Prisstigninger skyldes hele nedlukningen af olie fra Rusland, og det er normalt meget diesel vi i Centraleuropa har trukket fra Rusland, hvilket der nu er blevet lukket ned for. Det lægger et pres på dieselmængden, forklarer Peter Rasmussen, der er direktør for brændstof hos Circle K Danmark.
Pres på naturgassen
Derudover har krigen i Ukraine medført en stor usikkerhed omkring tilførslen af russisk naturgas, fortæller Peter Rasmussen.
- Hvis man som industriselskab skal væk fra naturgas, så vil det være naturligt at skifte til fyringsolie, men fyringsolie er produktteknisk meget lig diesel, og derfor bliver det i samme produktkategori, at der kommer et pres. Det øger forbruget, hvilket skubber priserne op.
Arla har omlagt deres produktion
Hos Arla Foods i Videbæk har de taget konsekvensen af, at Vesten er i konflikt med deres gasleverandør.
- Hvis naturgassen bliver reduceret til de store fabrikker som vores, så har vi forberedt, at vi kan slå det hele over på fyrringsgasolie, fortæller Mogens Bøgh Pedersen, der er fabriksdirektør hos Danmark Protein, der er en del af Arla.
Før krigen i Ukraine kunne 50 procent af deres produktion sættes over på fyringsolie, men efter krigen har de investeret 4 millioner kroner i at kunne føre hele produktionen over på fyringsolie.
Det har de gjort for at sikre, at hele produktionen ikke går i stå.
- Vi er selvfølgelig bekymrede, og det har været nødvendigt for os at gøre noget for at prøve at sikre, vores virksomhed mod de ting, der kan påvirke vores produktion, fortæller Morten Bøgh Pedersen.
Udbud og efterspørgsel
Priserne afhænger i store træk af udbuddet og efterspørgslen, men de dyrere diselpriser er et sjældent syn. Siden årtusindeskiftet er dette tredje gang, at vi ser det scenarie herhjemme.
- I dag hos Circle K ligger vi 60 øre over benzinen, og det er en meget unormal situation, vi står i, fortæller brændstof direktør hos Circle K Danmark, Peter Rasmussen.
Hvis gassen lukker helt, stiger behovet for fyringsolie for alvor, og Peter Rasmussen frygter, hvordan situationen kan udvikle sig.
- Der er to scenarier. Det første er, at vi kommer til at være på det niveau, vi er nu, hvor priserne dog måske stiger lidt endnu. Det andet scenarie er, hvis der bliver lukket for naturgassen, så tør jeg slet ikke tænke på, hvor dyr dieslen bliver. Det kan godt blive alvorligt, for det er ganske store mængder diesel, vi bruger, så frygten er, at der ikke vil være nok, fortæller Peter Rasmussen.