Forbrugerrådet Tænk: Sådan skal du gøre, hvis sommerhuset skuffer

Vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe, kommer her med råd til, hvad man skal gøre, hvis det lejede sommerhus eksemeplvis ikke er rengjort.

Arkivbillede.
Arkivbillede.
Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

De seneste dage er der kommet flere historier frem fra folk, der har booket et sommerhus, men hvor de ved ankomst har konstateret, at sommerhuset mod al forventning ikke har været ordentligt rengjort.

Flere har klaget, men hvordan er man egentlig stillet, hvis man møder op til et sommerhus, hvor tingene ikke forholder sig, som man er blevet lovet?

Det spørgsmål har TV MIDTVEST stillet til Vagn Jelsøe, som er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

- Det første, man skal gøre, er at dokumentere problemet. Tag billeder eller videoer. Og så skal man hurtigt ringe til udlejningsbureauet og sige, hvad problemet er og bede dem komme for at gøre noget ved det, forklarer han.

Herefter skal man vente på, at udlejningsfirmaet udbedrer det, man har klaget over.

Men hvis det ikke sker, kan man tage klagen et skridt videre.

- Hvis man ikke mener, de er hurtige nok til det, eller at de ikke gør det godt nok, må man tage det op med dem igen og bede om økonomisk kompensation for at det, man har lejet, ikke lever op til forventningerne, slår vicedirektøren fast.

Vagn Jelsøe er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.
Vagn Jelsøe er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.
Foto: TV MIDTVEST

Ankenævn kan komme i spil

Hvis skaden stadig ikke er blevet udbedret, eller hvis man som lejer ikke mener, at der endnu er kommet styr på tingene, er der endnu et skridt, man kan tage.

For der findes et specielt ankenævn for feriehusudlejning, og dem kan man klage til efterfølgende.

- Det koster 250 kroner – som man får igen, hvis man vinder sagen - og så må de tage stilling til, om klagen er berettiget eller ej. Det, de tager stilling til, er, om man skal have kroner eller ører i kompensation, siger Vagn Jelsøe.

Vicedirektøren fra Forbrugerrådet Tænk mener, at man som kunde i Danmark er godt stillet, hvis man ellers følger de spilleregler, der er på markedet.

- Det er derfor, vi har et ankesystem. Det er det, der lægger barren for, hvad der er acceptabelt i branchen, forklarer han.

Rengøring er det største problem, der er i udlejningsbranchen. Det fortæller udlejningsdirektør Lykke Høj fra Feriepartner i Hvide Sande.

Se indslag med hende og problematikken herunder.

4:15
Det er nærmest umuligt at undgå klager i højsæsonen, lyder det nu fra et udlejnings-bureau i Hvide Sande.