Nyt togforlig: Færre tog, men større punktlighed

Halvering af togafgange mellem Struer og København får blandet modtagelse. Det forventes at give større punktlighed, men det er ikke et argument, mener borgmester.

dsb_tog_herning_station_togbane_.jpg
Foto: Sebastian Andreasen, TV MIDTVEST

Antallet af togforbindelser mellem Struer og København bliver halveret. Det blev slået fast, da folketinget fredag blev enige om et nyt togforlig. 

Således vil der fra 2020 kun være otte daglige direkte afgange fra Struer til København, hvor der i dag er 16 afgange. De nye planer for togtrafikken får en blandet modtagelse. 

- Jeg synes, at det er træls, for jeg bruger togene ret ofte til at komme frem og tilbage mellem venner, så det er egentlig ret irriterende, siger togpassager Jeppe Skaarup fra Holstebro til TV MIDTVEST.

Han bakkes op af en anden passager, der dog mener, at der må ligge en dybere mening bag beslutningen. 

- Det gør det jo lidt ringere for os, der bruger den offentlige trafik dagligt, men jeg tænker, at der må være en grund til det, så det må jo passe ind et eller andet sted, siger Steffen Anhøj fra Herning. 

Flere tog til tiden

En af fordelene ved det nye forlig er, ifølge aftalepartierne, at flere tog vil køre til tiden. Færre tog på strækningen betyder nemlig, at regional- og fjerntogstrafikken ikke vil være så afhængige af hinanden, som den er lige nu. 

- Selvfølgelig er det en forringelse, at det er det halve antal afgange i forhold til tidligere. Det skal man ikke skjule. Men jeg mener godt, at man kan indrette sig efter det, og så kommer der altså en gevinst i form af flere tog til tiden, og den er værd at tage med, synes vi, siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen. 

Faktisk forventer Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at punktligheden kan forberedes med 7-8 procentpoint, så hvor der i dag er en punktlighed på 88 procent på strækningen mellem Vejle og Struer, vil man fra 2020 kunne opnå en punktlighed på 95-98 procent. 

Det argument køber Venstre borgmester i Struer, Mads Jakobsen, dog ikke.

- Hvis man skal kunne bruge toget som borger, erhvervsmand eller noget andet, så skal det jo køre til tiden. Det er sådan set uanset, om der er 16 eller otte direkte afgange, så der er en rettighedsproblematik, som man jo sådan set skal løse under alle omstændigheder, siger han. 

Borgmesteren mener dog, at det kunne have set værre ud. Dermed er han helt på linje med formanden for Landdistrikternes Fællesråd.

- Der var lagt op til, at der ikke skulle være gennemkørende tog med det udspil, vi har set tidligere. Vi har jo hele tiden ønsket, at der skulle være gennemkørende tog, så på den måde er det bedre end frygtet, siger Steffen Damsgaard.

Alle partier i Folketinget på nær Enhedslisten står bag togforliget. 

1:58