Større lastbiler skal kompensere vognmændene
Midt- og vestjyske vognmænd kan se frem til flere penge mellem hænderne, efter finansloven har tilgodeset branchen med to pengepuljer på over 100 millioner.
Fra årsskiftet skal lastbilerne på de danske landeveje kunne køre med endnu større læs.
Det er der lagt op til i regeringens finanslovsudspil, hvor der er afsat 125 millioner kroner til lige netop den post.
Det betyder, at vognmændene kan tjene lidt flere penge per lastbil, og det har været et ønske, da der blev indført en kilometerafgift på tung transport af den seneste regering, hvilket ikke har gjort Transportministeriet populært i branchen.
Dermed skal den nye pengepulje fungere som en slags kompensation for branchen. Det fortæller transportminister Thomas Danielsen (V) til TV MIDTVEST.
- Branchen har været trætte af kilometerafgiften, så vi har set på, hvordan vi kunne lave nogle fordele for branchen, som gør godt for deres pengepung og for klimaet.
- Kilometerafgiften var også rettet mod klimaet, og den har en positiv effekt, men det er ikke noget klimamirakel. Med den tungere transport bliver lastbilerne grønnere, da de kan transportere mere ad gangen, mens de også tjener flere penge, fortæller transportministeren.
Vedligehold af vejene
Helt konkret går pengene ikke til at lave større lastbiler. Det skal vognmændene selv klare.
Pengene går i stedet til vedligehold af de danske veje, som kommer til at tage skade af de større og tungere lastbiler.
Den tungere transport betyder i praksis, at en normal lastbil kan have tre paller mere med. I kroner og øre giver det en vognmandsbranche, der i 2024 kommer til at tjene en halv milliard mere, mens de derefter vil tjene en hel milliard mere om året.
- Det kommer til at være en milliardgevinst, og jeg har talt med flere i branchen, som synes, det er spændende. Det kommer til at være en overskudsforretning for vognmændene, da de kan tjene flere penge på den tungere transport, end de skal betale i kilometerafgift, fortæller Thomas Danielsen.
Også 100 millioner til grønne lastbiler
Men finansloven er ikke færdig med at tilgodese vognmandsbranchen.
Der er nemlig også afsat 100 millioner kroner om året til grøn omstilling for lastbilerne. Og det er så præcist, vi kommer det, for hvordan de 100 millioner skal bruges på omstillingen er endnu ikke besluttet.
Det skal transportministeren nu gøre i dialog med branchen.
- Vi skal se på, hvordan vi får mest grøn omstilling for pengene. Det gør vi sammen med vognmændene, da de har fingeren på pulsen i forhold til værdi for pengene, siger ministeren.
Branchen har fortalt Thomas Danielsen om tiltag fra Tyskland, hvor man blandt andet har 0-emissionslastbiler, og det kan være løsninger som dem syd for grænsen der også implementeres i Danmark.
- Man kan måske søge om penge til en 100 procent grøn lastbil, hvor puljen så betaler en andel af prisen. Det kan også være støtte til hjemmeladestandere, så lastbilerne lader op om natten, hvor lastbilen holder stille, fortæller transportministeren.
Som altid er finansloven til forhandling. Der er dog ikke lagt op til de store ændringer, da vi har en flertalsregering, hvilket betyder, at regeringen kan vedtage finansloven alene.