Blå partier langer ud efter minister i sag om minkkørsel: - Det er pinligt
Venstre og Konservative finder det problematisk, at lastbilchauffører kørte op mod 18 timer i døgnet, da de kørte døde mink til forbrænding. Fødevarestyrelsen har tidligere forklaret, at de havde en forventning om, at loven blev overholdt.
Sagen om ulovlige arbejdsforhold under kørsel med døde mink rykker nu ind på Christiansborg, hvor både Venstre og Konservative i store vendinger rejser kras kritik af regeringens og Fødevarestyrelsens håndtering af sagen.
De politiske kommentarer falder dagen efter, at fagforbundet 3F vurderede, at der var tale om lovbrud, da tusindvis af mink skulle køres til forbrænding. Det skyldes ifølge fagforbundet, at Fødevarestyrelsen ikke har kontrolleret, at den ansvarlige vognmand har fulgt reglerne om hvile.
Chaufførerne var ifølge Færdselsstyrelsen fritaget for de generelle regler om køre-hvile-tid. I stedet var de underlagt arbejdsmiljølovens regler om hviletid. Det, der populært er kendt som 11-timersreglen. I praksis betyder det, at chaufførerne kun har mulighed for at køre 13 timer i døgnet, hvis de har arbejde dagen efter eller før.
Alligevel har flere chauffører kørt med 30 tons mink mere end 16 timer i døgnet fire dage i streg, da han fragtede døde mink fra graven i Nr. Felding til forbrændingsanlæg i det meste af Danmark.
- Det er ikke en ferie at sidde bag et rat. Man skal være opmærksom på, hvad der foregår i trafikken. Derfor skal man være udhvilet, siger Gorm Max Tommerup, der er formand for transportgruppen ved 3F Holstebro.
Forlanger redegørelse
Hos Venstre og Konservative ser man med stor alvor på sagen om de lange dage på vejene for de tonstunge minktransporter.
- Det er nogle vilde kørsler. Jeg synes faktisk, at det er pinligt, at staten betaler for det, siger Thomas Danielsen (V), der er medlem af Folketinget.
I udbudsmaterialet fra Fødevarestyrelsen fremgår det, at minkgravene ved Nr. Felding og Kølvrå nær Karup skulle være tømt efter seks uger. I alt drejede det sig ifølge styrelsens beregninger om mellem 16.000 og 24.000 ton mink, kalk og jord.
På trods af opgavens omfang mener venstremanden ikke, at man skal se bort fra arbejdstidsreglerne.
- Dansk lovgivning skal overholdes. Jeg har en forventning om, at man kontrollerer, hvilke vilkår man får løst opgaverne efter, siger han.
Hos Konservative mener formand Søren Pape Poulsen, at det er problematisk, at tonstunge lastbiler har kørt Danmark rundt med trætte chauffører.
- Det er dybt uansvarligt at køre med 30 tons mink, når man er træt. Jeg fatter ikke, at Fødevarestyrelsen har godkendt kørslen, siger formanden.
På baggrund af de nye afsløringer har Søren Pape Poulsen nu tænkt sig at stille en række spørgsmål til minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Rasmus Prehn (S). Venstres Thomas Danielsen forlanger desuden en redegørelse fra ministeren.
- Der er sket fejl i Fødevarestyrelsen. Vi skal sikre, at det ikke sker igen, understreger Thomas Danielsen.
Styrelse troede på leverandørerne
Fødevareminister Rasmus Prehn afviser at stille op til interview om sagen med de mange og lange køreture.
I stedet henviser han til Fødevarestyrelsen, der har haft det overordnede ansvar ved minkgravene, og som har godkendt de mange kørsler.
Fødevarestyrelsen har tidligere anerkendt ansvaret, men forklaret at man havde en forventning om, at entreprenøren og underleverandørerne overholdt loven.
- Lovgivningen skal overholdes. Jeg har en forventning til, at alle, der har været involveret i arbejdet ved minkgravene, har overholdt loven, sagde Kasper Klintø, indsatschef ved minkgravene tirsdag.
Ifølge indsatschefen er det op til den enkelte leder at sørge for, at arbejdet følger reglerne.
Synes du, at en arbejdsdag på 18 timer er forsvarlig?
- Det har jeg ikke nogen personlig holdning til, men lovgivningen skal overholdes, understreger indsatschefen.
Den sidste mink blev fjernet fra minkgraven i Kølvrå i juli.