Dansende rengøringspersonale: Esmark søger personale på populær platform
I bedste TikTok-stil søger det vestjyske feriehusudlejningsbureau rengøringspersonale med en dansevideo. Direktøren fortæller, at det har gjort stakken med ansøgninger større.
Der er mange måder at søge nyt personale på. Men det er nok ikke mange, der forestiller sig, at man kan bruge det sociale medie TikTok og dets millioner af brugere.
Men det er, hvad feriehusudlejningsbureauet Esmark gør.
I mangel på rengøringspersonale har de lavet en video, hvor nogle ansatte danser, mens de gør rent.
- Vi skal være tiltalende for en bred skare herunder også dem, som vi ikke kan fange på de traditionelle kanaler. Der er TikTok et medie, som kan give os den eksponering. Det gjaldt specielt indenfor rengøring, hvor vi kan bruge ung såvel som ældre arbejdskraft, fortæller John Brügmann, der er direktør for Esmark Feriehusudlejning.
De sidste par år har udlejningsbureauet kæmpet med at skaffe nok rengøringspersonale. Så til den nye sæson skulle der tænkes i alternativ rekruttering for at udfylde alle opgaver.
Det kunne nogle kreative kræfter, der laver videoproduktioner for Esmark, hjælpe med.
- De har taget mediet til sig, og kunne se nogle fordele i det. Så var det jo bare at teste det af og se, om vi kunne få noget ud af det, siger direktøren.
Og med hele 1,6 millioner visninger fordelt på to videoer siden begyndelsen af februar er udlejningsbureauet i den grad kommet på landkortet for sociale medier.
- Det kommer man i godt humør af. Det er vildt, for man aner jo ikke, hvordan det tages imod. Det kunne også have været 3000 visninger, hvor det kun var familie og venner, der havde set det, fortæller John Brügmann.
Direktøren oplyser, at udlejningsbureauet har betalt for promovering af deres videoer, men han vil ikke oplyse, hvor meget de har betalt.
Galt eller genialt
Men om det kaster bunkevis af ansøgninger af sig, sår rekrutteringseksperten Morten Ballisager tvivl om.
Han er ejer og direktør i Konsulenthuset Ballisager, der er eksperter i rekruttering. Da TV MIDTVEST spørger ham, om rekruttering af rengøringspersonale på TikTok er en god ide, så lyder svaret: Måske.
- TikTok er et socialt medie med masser af vind under vingerne, og som taler meget til den unge målgruppe. Hvis det er den målgruppe, de vil ramme, så lyder det meget fornuftigt.
- Når jeg så er loren ved det, er det fordi, at det også er vigtigt at ramme på det rigtige tidspunkt, og det ved jeg ikke om det er. For er man ude efter gode dansevideoer eller jobmuligheder, når man er på TikTok?, spørger Morten Ballisager.
Men rekrutteringseksperten er også nysgerrig på ideen. I hans firma måler de virkning på Facebook og mediet Linkedin, mens de også benytter sig en smule af Instagram. Men TikTok har de ikke endnu ikke måling på.
- Det er en stort set ubrugt kanal, og derfor synes jeg, at det er vildt spændende. Der har været en tendens, hvor det har været svært at ændre måden, hvor på vi rekrutterer personale. Derfor har de kanalen for sig selv, og det kan være enormt værdifuldt, siger Morten Ballisager
Visninger er blevet til ansøgninger
Nu har Esmark været på TikTok i en måneds tid, og så kan direktøren passende gøre status.
Er der kommet flere ansøgninger, siden bureauet kom på TikTok?
- Det er svært at måle en til en, hvor det kommer fra, men vi kan mærke en kraftig vækst i søgning af rengøringsopgaver, fortæller John Brügmann.
Og det glæder sommerhusudlejeren, at det måske har givet pote. Esmark skal nemlig bruge mere og mere rengøringspersonale hver sæson.
- Udlejningen går rigtig godt, og det gør, at vores behov for rengøring er stigende, så vi søger hele tiden efter medarbejderne. Vi udvider afdelinger, og vi får flere sommerhuse, så vi skal stadig bruge medarbejdere, afslutter direktøren.