Nedslidte redningsbåde truer sikkerheden på havet: - Vi risikerer vores eget liv for at redde andre

Redningsbådene langs vestkysten er gamle og nedslidte, og selvom der er afsat et trecifret millionbeløb til at erstatte dem, venter søfolkene stadig.

2:44
I Danmark er der 13 store redningsskibe. De har forlængst udtjent deres værnepligt, men ingen ved, hvornår de kan få lov til at gå på pension.
Foto: Mikkel Eskelund, TV MIDTVEST

Hvordan skal man kunne redde og hjælpe nogle, hvis man sejler i noget, hvor der hele tiden er risiko for, at det går i stykker, så man pludselig selv har brug for hjælp? 

Det spørgsmål stiller stationsleder i Hvide Sande, Lorentz Lauridsen, ofte sig selv. 

Den redningsbåd han har ansvaret for, er nemlig en ældre dame fra 1989, som ifølge ham for længst har ramt pensionsalderen, men som de stadig er nødt til at sende på havet, da de ikke har fået den nye redningsbåd, de er blevet lovet.

- Det er jo en falsk sikkerhed. Når man regner med, at man har en båd liggende, der kan hjælpe folk, hvis der er brug for det, og det så viser sig, at det har vi ikke.

Skulle have været erstattet for længst 

Da båden ved navn Emile Robin blev bygget tilbage i 1989, var det ellers meningen, at den kun skulle være i arbejde i 15-18 år. Men nu 33 år senere, er der stadig ikke kommet nogen erstatningsbåd.

- Det er i sidste ende vores egen sikkerhed, der står på spil, når vi skal ud at prøve at redde andre.

Stationsleder i Hvide Sande, Lorentz Lauridsen, peger fejl og mangler ud på redningsbåden Emile Robin.
Stationsleder i Hvide Sande, Lorentz Lauridsen, peger fejl og mangler ud på redningsbåden Emile Robin.
Foto: Mikkel Eskelund, TV MIDTVEST

Som stationsleder og skipper er det Lorentz Lauridsen, der sætter holdet, når de skal ud på redningsopgaver, og det er begyndt at være en svær opgave, når sikkerheden på den gamle redningsbåd er så ringe.

- Det er unge mennesker med familier, der sætter deres liv på spil for at hjælpe. Hvis uheldet er ude, og du sejler rundt i noget gammelt bras, jamen så kan man ikke udelukke, at det får store konsekvenser. Jeg forstår ikke, at det kan være rigtigt, fortæller han.

Pengene blev afsat i 2014 

Redningsaktionen for at få udskiftet de gamle redningsbåde på hele vestkysten er egentlig på vej, og det har den været længe, hvilket er blevet det store problem. 

Tilbage i 2014 afsatte Folketinget et trecifret millionbeløb til at udskifte redningsbådene ved Vestkysten, og man forventede, at de første nye både kunne søsættes efter tre til fire år. Men nu er der gået otte år, og Lorentz Lauridsen og andre stationsledere skal stadig spejde langt ud i horisonten efter nye både.

- Det er ikke altid, vi kan sejle, det vi må, fordi båden ikke kan holde til det, og så må vi jo sætte farten ned og sejle efter forholdene. Men det betyder, at dem der skal have hjælp, skal vente endnu længere tid, fortæller Lorentz Lauridsen. 

1:34
Hør forsvarsministerens svar efter samrådet tirsdag eftermiddag

Forsvarsministeren i samråd 

Problemet med de slidte redningsbåde og de forsinkede udskiftninger har fået folketingsmedlem Mads Fuglede fra Venstre til at indkalde forsvarsministeren i samråd tirsdag eftermiddag. Fuglede ville have svar på, hvorfor leveringen tog så lang tid.

- Vi har noget redningsmateriel, der er meget gammelt, og tidligere på året så var fem ud af 13 af vores store redningsfartøjer ikke funktionsdygtige. Vi skylder de folk, der tager ud og redder andre, der kommer i havsnød noget bedre materiel, end vi har nu.

Men samrådet med forsvarsministeren gav ikke de ønskede svar.

- Jeg synes ikke, at jeg fik nok ud af samrådet. Jeg fik det ud af det, at selvom vi har afsat det her store millionbeløb, så er man stadig ikke kommet langt nok med at få udskiftet de her skibe.

- Jeg er bange for, at det her først er noget, der bliver gjort noget ved, når der er sket en ulykke, ligesom vi gjorde sidst, der blev skiftet redningsmateriel, og det ville være meget tragisk, understreger Mads Fuglede fra Venstre.

Skipper siger stop 

Den frygt deler Lorentz Lauridsen også, og det har fået ham til at overveje at holde sig på land fremover.

- Jeg er meget tæt på at sige stop. Det er simpelthen ikke det værd, fortæller han.