Transportminister: - Vi kunne servere champagne og kaviar for det, det koster at tage toget
Kollektiv trafik koster kassen – især der, hvor der bor færrest mennesker. Alligevel er transportministeren parat til at bruge mange penge på for eksempel togdrift, hvor der er længst mellem husene.
- Jeg lægger op til, at vi giver den kollektive transport en ordentlig rystetur. Vi skal gøre det bedre, siger transportminister Thomas Danielsen.
Thomas Danielsen (V), som er valgt i Vestjyllands Stokreds, vil have flere til at bruge den kollektive trafik.
Men nogle togstrækninger har så få passagerer med, at de koster en formue at holde på skinnerne.
Det kommer til at koste staten 1500 kroner per billet fra Holstebro til Skjern.
- Vi kan jo få sat busser ind, hvor der bliver serveret champagne og kaviar til den samme pris, og hvor man kommer hurtigere frem. Så vi bliver nødt til at tænke over, hvad succeskriteriet er. Det må jo være at få så mange som muligt ind i den kollektive trafik og ikke at bruge så mange penge på den kollektive transport som muligt, siger Thomas Danielsen.
Thomas Danielsen medvirker i en ny udgave af magasinet ”Så’ det sagt”, hvor emnet er den kollektive trafik i Midt- og Vestjylland.
Udgangspunktet for debatten er eksperimentet ”De Billøse”, som TV MIDTVEST i december har taget initiativ til. I tre uger tog TV MIDTVEST bilnøglerne fra en gymnasieelev fra Kibæk og en familie med to voksne og fire børn i Vedersø.
Moren i familien er også med i tv-studiet, hvor hun fortæller, at hun er blevet bekræftet i, at det er umuligt at bo på landet i det yderste Vestjylland og ikke have en bil.
- Man bliver punket i hovedet, at man ikke skal bruge sin bil, men det kan ikke lade sig gøre. For vi kan ikke nå rundt til de forskellige ting, vi skal, til de konkrete tidspunkter, siger Ulla Rokkjær fra Vedersø.
Personbiler står ifølge Mobility Denmark for 20 procent af Danmarks Co2-udledning. Et tal, som Thomas Danielsen gerne ser bliver bragt ned. Men han siger også, at han ikke vil være dommer over, hvorvidt danskerne rejser kollektivt eller i egen bil.
- Jeg vil ikke blande mig i, om man kører i bil eller med offentlig transport. Jeg er optaget af, at vi får lavet en bedre kollektiv transport, som sikrer at man i langt højere grad, uanset hvor man bor i landet, kan passe et arbejde eller en uddannelse uden at have en bil eller et kørekort, siger Thomas Danielsen.