Aktier, afkast og renters rente: Elever har fået investering på skoleskemaet
En skolelærer i Silkeborg har sat sig for at lærer sine elever om aktiemarkedet.
Ord som aktier, afkast, kurs og udbytte blandet med lån og renters rente er blevet en fast del af matematikundervisningen for eleverne i 10. klasse på Kornmod Realskole i Silkeborg.
Her tror lærer Kristine Plambeck nemlig på, at det gør en positiv forskel for de unge, at de bliver introduceret til at investere tidligt i deres liv.
- Det her er en måde at danne dem til økonomisk veltænkende forbrugere på, siger hun.
Eleverne spiller blandt andet et aktiespil, hvor de handler aktier for fiktive penge for at blive klogere på markedet. Og de er glade for undervisningen, der byder på masser af ny viden om økonomi.
- Det er ikke noget, jeg har arbejdet med før, men det er godt at få et indblik i, hvad man kan gøre med sine penge, siger Karoline Poletowski, mens hendes klassekammerat Mathilde Schaltz stemmer i.
- Det er meget spændende, hvad man egentlig kan bruge sine penge til, siger hun.
Men 10. klasses eleverne er endnu for unge til at kunne investere på egen hånd.
Er de modne nok til at kaste sig ud i det her?
- Jeg tænker, aktier er langsigtede investeringer. Det gør vi noget ud af at fortælle dem, og det har de god forståelse for, siger lærer Kristine Plambeck.
Har købt sine første rigtige aktier
Unge under 18 år kan ikke på eget initiativ begynde at investere i aktier, men med en underskrift fra en forælder eller værge kan det lade sig gøre at oprette et aktiedepot eller aktieopsparingskonto.
Og det er der et par af drengene i 10. klasse på Kornmod Realskole, der har gjort.
- Jeg investerer primært i danske og amerikanske aktier, siger Mads Daugaard, der er 16 år gammel.
Hans jævnaldrende sidemakker Anton Jensen har også gjort sin entre på aktiemarkedet. Han fik blandt andet nogle i konfirmationsgave, og så har han også selv købt aktier.
- Det er noget, jeg interesserer mig for. Jeg synes, det er spændende at se, hvordan verdensøkonomien hænger sammen, og hvordan de forskellige firmaer klarer sig, siger han.
Kan ramme en bred målgruppe
Ifølge Kristoffer Balle Hvidberg, som ved Københavns Universitet forsker i, hvordan viden om økonomi påvirker menneskers privatøkonomiske valg, giver det god mening at styrke de unges finansielle forståelse tidligt.
- Fordelen ved at gøre det, mens de stadig går i skole, er, at man kan ramme en ret bred målgruppe, siger han.
Men man skal ikke forvente, at eleverne kan huske, hvad de lærer, hvis indholdet føles som noget, der foregår i en fjern fremtid.
- I bedste fald øger det de unges interesse for de her ting og gør måske, at de er mere opmærksomme på dem løbende. Men spørgsmålet er, hvor meget du tænker tilbage på, hvad du lærte i en matematiktime, mens du gik i 10. klasse, når du står som 30-årig og skal vælge, hvilken type realkreditlån du vil have til dit huskøb, siger Kristoffer Balle Hvidberg.
Han understreger dog, at det generelt er godt, hvis unge får et større kendskab til økonomi og investeringer, så de har et solidt grundlag at træffe økonomiske beslutninger ud fra.
- Unge mænd er væsentlig mere tilbøjelige til at udvise risikabel adfærd, og det kan også være en forklaring på, hvorfor nogle unge kvinder måske holder igen med at investere, siger Kristoffer Balle Hvidberg og forsætter:
- Men hvis man både kan få unge mænd og unge kvinder til at træffe bedre finansielle beslutninger, så er det jo udelukkende en positiv ting.