Seniorforsker: Trafikstøj kan gøre dig alvorligt syg
Der er en forøget risiko for blodprop i hjertet, hvis man er udsat for trafikstøj, oplyser Kræftens Bekæmpelse.
Larmen fra en motorvej eller en anden meget trafikeret strækning er ikke bare en stor gene i hverdagen for naboerne.
Den kan også være sundhedsskadelig eller direkte dødelig.
- Vi ved, at man har en forøget risiko for at få en blodprop i hjertet og muligvis en række andre sygdomme som diabetes, blodprop i hjernen og muligvis også nogle typer kræft, hvis man er udsat for vejstøj, siger seniorforsker Mette Sørensen fra Kræftens Bekæmpelse.
Hun peger på, at det formentlig ikke er ligegyldigt, hvornår i døgnet man oplever den største belastning.
- Er man udsat for støj om dagen, så stresser det én. Det er ikke hensigtsmæssigt, hvis man bliver udsat for det igen og igen. Vi ved, at stress kan påvirke vores helbred. Men hvad vi tror er endnu vigtigere, er det med at blive forstyrret om natten. Er man forstyrret i sin nattesøvn, er det skadeligt for vores helbred, siger Mette Sørensen.
Nye anbefalinger fra WHO
Verdenssundhedsorganisationen WHO har onsdag udsendt en ny rapport, der kommer med anbefalinger for, hvor meget trafikstøj man kan tåle. I Danmark har man en vejledende grænse på 58 decibel, men WHO mener, at den kun bør være på 53 decibel.
TV MIDTVEST har bedt miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann Jensen om en kommentar til WHO-rapporten. I et skriftligt svar hilser han rapporten velkommen.
- Det er et stort arbejde at samle al eksisterende internationale viden om støj og helbredseffekter. Jeg har bedt Miljøstyrelsen kigge nærmere på rapporten, og vurdere om der er behov for evt. opfølgning, skriver Jakob Ellemann Jensen.
Ministeren peger også på, at støj fra veje er en stor samfundsmæssig belastning.
- Over 700.000 boliger i Danmark er belastet af vejstøj, som ligger over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier. Med regeringens nye klima- og luftudspil har vi sat blus under den grønne omstilling af bilparken. Det vil også kunne bidrage til mindre støj – særligt i de store byer, skriver han.
I det midt- og vestjyske er debatten om vejstøj ikke mindst aktuel i Buskelund ved Silkeborg, hvor beboerne er stærkt plaget af støj fra Silkeborgmotorvejen. På denne strækning af motorvejen er der intet støjværn, fordi staten og Silkeborg Kommune ikke kan blive enige om, hvem der skal betale regningen. Konflikten er så fastlåst, at Silkeborgs borgmester Steen Vindum overvejer at trække staten i retten.