Sur weekend i racerbil: Malthe Jakobsen ramt af flere uheld i Østrig

Uheldene stod i weekenden i kø for den unge racerkører fra Thy Malthe Jakobsen. Forkerte dæk og påkørsel hører med til overskrifterne.

Red Bull Ring var en hård omgang for Malthe og RLR Msport.
Red Bull Ring var en hård omgang for Malthe og RLR Msport.
Foto: Malthe Jakobsen Motorsport

Malthe Jakobsen og RLR Msport fik alt andet end succes og point på kontoen i weekendens 4 Hours of Red Bull Ring på den østrigske Formel 1-bane.

Testkørslerne forud for weekendens løb i European Le Mans Series viste ellers lovende fart i teamets Ligier JS P320, men allerede i kvalifikationen var der udfordringer for teamet.

Det oplyser Malthe Jakobsen i en pressemeddelelse.

- Vi havde egentlig et godt setup og god fart, men vejret drillede os. Jeg kørte ud på banen med tørvejrsdæk, men stort set med det samme begyndte det at regne. Vi besluttede, at jeg skulle i pit og have regndæk på, men det viste sig at banen tørrede lynhurtigt, så de kørere, der var blevet på slicks (red. dæk, hvor slidbanen er fuldstændig glat), havde fordelen, fortæller Malthe Jakobsen, der måtte tage til takke med en kedelig tiendeplads i LMP3-klassen.

Malthe Jakobsen måtte tage til takke med en kedelig tiendeplads i LMP3-klassen.
Malthe Jakobsen måtte tage til takke med en kedelig tiendeplads i LMP3-klassen.
Foto: Malthe Jakobsen Motorsport

Podieplads måtte opgives

En dårlig kvalifikation giver dog en mulighed for at overhale sig vej gennem feltet i løbet, og det var også målsætningen for teamet, som inden starten havde sat næsen op efter en podieplacering til trods for udgangspunktet. 

Det mål forsvandt dog brat, da teamets gentleman driver, Michael Benham, blev påkørt af en overmodig konkurrent.

- Michael kørte nogle virkelig imponerende omgange i sit stint (red. en periode mellem start og første pitstop, en periode mellem to pitstop eller en periode mellem sidste pitstop og afslutning af løbet), og han havde kørt bilen frem til fjerdepladsen, så det kørte faktisk næsten bedre, end vi havde turdet håbe på. Men det stoppede ret brat, da en konkurrent valgte at påkøre os i det hurtigste sving på banen, fortæller Malthe Jakobsen.

Bilen kunne køre tilbage til pitgaragen ved egen kraft, men det stod hurtigt klart at der skulle store reparationer til, før den var køreklar igen.

Det næste løb i European Le Mans Series køres på Circuit Paul Ricard i Frankrig den 5. og 6. juni.
Det næste løb i European Le Mans Series køres på Circuit Paul Ricard i Frankrig den 5. og 6. juni.
Foto: Malthe Jakobsen Motorsport

Bagenden revet i stykker

Hele bagenden blev rykket i stykker, og selvom det lykkedes teamets dygtige mekanikere at lappe den sammen, kunne de konstatere, at der var risiko for at gearkassen også var slået i stykker. 

- Det betød, at løbet endegyldigt var ovre for os, siger Malthe Jakobsen, som ikke selv nåede at sidde bag rattet under søndagens løb.

- Det er vildt frustrerende, at vi har så god fart i bilen, og at det så slutter på den måde. 

Det unge talen, mener dog ikke turen til Østrig har været spilt.

- Men afslutningen er jeg godt nok træt af, slutter den ellers hurtige thybo fra banen i Spielberg.