Millioner af kroner mangler i ubetalte billetter på midtjysk togstrækning
Direktør foreslår at lade asylcentre betale togbilletter, men DF'er afviser og foreslår langt hårdere konsekvenser.
Danmarks næststørste togoperatør, GoCollective – der tidligere hed Arriva – går glip af millioner af kroner fra passagerer, der rejser uden gyldig billet.
Det skriver virksomheden i et notat, som TV 2 er i besiddelse af.
I 2023 tabte GoCollective omkring 40 millioner kroner i ubetalte kontrolafgifter.
Heraf stammede 7,5 millioner kroner fra personer uden cpr-numre. Det dækker både over personer, som var tilknyttet danske asylcentre, og udlændinge på gennemrejse, som ikke betaler billet.
Det er et stort problem for virksomheden, fortæller Erik Poulstrup, der er administrerende direktør for tog i GoCollective.
- Objektivt er det en mindre del af det samlede tal, men de betyder jo en væsentlig del, for det er en væsentlig del af kontrolafgifterne, vi udsteder. Den største del af de 40 millioner er til alle mulige rejsende, som ikke køber en billet, inden de stiger på toget, siger han.
Foreløbigt har GoCollective et udestående for ubetalte kontrolafgifter på i alt 150 millioner kroner, hvoraf 125 millioner kroner er til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.
Ifølge virksomheden er den manglende gældsinddrivelse skyld i, at Arriva – som det i 2023 hed – fyrede omtrent halvdelen af virksomhedens kundeservicemedarbejdere.
Har ingen penge
Én af dem, som har rejst med toget uden billet er Yasin Rostami. Han har boet på udrejsecenter Kærhovedgård siden 2016, hvorfra han ofte tager toget for at besøge sin kæreste i Aarhus.
Og det har ofte resulteret i bøder, forklarer han.
- Jeg vil gerne meget, meget gerne betale for billetten, men jeg har ingen penge, siger han til TV 2.
Hos Dansk Folkeparti finder udlændingeordfører Nick Zimmermann det grotesk og forstemmende, at personer uden cpr-numre står for så stor en del af de tabte indtægter.
Han mener, at der i særdeleshed er tale om beboere på udrejsecenteret Kærshovedgård, da strækningen mellem Skjern og Aarhus – hvorpå udrejsecenteret ligger – står for den største andel ubetalte kontrolafgifter.
- Førsteprioriteten er at få dem sendt hjem. Andenprioriteten er, at de skal sidde bag lås og slå på det her sted, for de skal jo ikke rende rundt på må og få i området. Det er jo grotesk, at man giver dem lov til det, siger Nick Zimmermann.
Hvordan kan du være sikker på, at det er Kærshovedgård, der er tale om?
- Det er klart Kærshovedgård-strækningen, hvor de har allerstørst udfordringer på. De har generelt udfordringer på de strækninger, hvor der ligger asylcentre. Det er et område, som er blevet forsømt af regeringen lige siden, at det blev etableret, siger han.
Alternativets udlændingeordfører, Helene Liliendahl Brydensholt, mener, at det er "helt forståeligt og forventeligt", at beboere på udrejsecentre uden indtægt kører uden billet.
- Skiftende regeringer har sat de her mennesker på udrejsecentre midt ude i ingenting. Og det er jo mennesker, der har behov for blandt andet at besøge flygtningenævn, deres advokater og venner og familie, siger hun.
GoCollective har opgjort, at strækningen mellem Aarhus og Skjern står for 62,1 procent af de udstedte kontrolafgifter til personer uden cpr-nummer. Det svarer til 4,7 millioner kroner. Det er dog ikke muligt at sige med sikkerhed, at de stammer fra beboere på Kærshovedgård.
Savner politisk handling
Erik Poulstrup fra GoCollective savner politisk opmærksomhed på problemet, for han mener, at det i øjeblikket bliver forsømt.
GoCollective har ikke beføjelser til selv at inddrive de ubetalte kontrolafgifter. Det skal Gældsstyrelsen tage sig af.
Men når der er tale om personer uden cpr-numre, er det ofte en umulig opgave for styrelsen.
- Jeg synes, at man skulle stille sig selv det spørgsmål, om der kunne findes en politisk løsning, så vi ikke udsteder kontrolafgifter til personer, der ikke har en betalingsevne, siger Erik Poulstrup.
En løsning kunne være, at asylcentret betaler billetten for en beboer, som tager toget, mener han.
- Man skal ikke have fri udgang
DF's Nick Zimmermann er dog helt uenig i, udvisningdømte skal have betalt deres billetter.
- Jeg synes, at den eneste løsning er at få dem spærret inde. Man skal ikke have fri udgang, som der er i dag, siger han.
En tilgang, som Alternativets Helene Liliendahl Brydensholt kalder "inhuman" og "uempatisk".
- Langt de fleste mennesker, der bor på udrejsecentre er ikke kriminelle. De har fået afvist asyl, og vi har meget strenge asylregler i Danmark, siger hun og fortsætter:
- Vi bør møde dem med menneskelighed og forståelse for den situation, de er i. Det er den bedste måde at få dem til at forstå, at de skal rejse ud, hvis de har mulighed for det.
Vil have lov til at arbejde
Regeringen ser med alvor på problemet og vil undersøge "alle potentielle forslag", siger Venstres udlændingeordfører, Torsten Schack Pedersen.
Det bliver dog ikke danske skatteborgere, som kommer til at betale for afviste asylansøgeres kontrolafgifter, understreger han.
- Grundlæggende har vi at gøre med folk, der ikke skal være Danmark. Og hvis de gerne vil køre med tog, så må de rejse tilbage til deres hjemland, arbejde dér og købe en togbillet. Men de skal ikke være i Danmark, siger udlændingeordføreren.
Selvom han ikke har nogen konkrete løsninger på bordet, vil han blandt andet se på, om man kan tilbageholde nogle af de penge, de afviste asylansøgere får i dag, til at betale regningen til GoCollective.
- De vilkår, vi giver dem, er, at de får gratis kost og logi, og hvis de følger de regler, der er, så får de nogle meget, meget beskedne beløb. Om vi kan tage nogle af dem, vil jeg gerne se på.
Spørger man Kærshovedgård-beboer Yasin Rostami er en løsning også, at beboerne får lov til arbejde.
Det forslag afviser Torsten Schack dog pure:
- Så bliver de for alvor hængende i Danmark.