Sommervejr den næste uge: Så bliver der rift om koldskål, rosé og vandmeloner
Supermarkeder og fødevareproducenter holder nøje øje med vejrudsigten, for sommervarme gør os sultne efter noget helt bestemt.
Der er udsigt til varmt sommervejr over Danmark de kommende dage, og henover weekenden bliver det endog meget varmt med op til 29 grader.
Sådan en vejrudsigt giver travlhed hos landets supermarkeder og fødevareproducenter. For sommervejr giver os lyst til at fylde indkøbskurven med nogle særlige varer.
Noget af det første, vi hiver ned fra hylden, når sommeren rammer, er koldskål. Hos Coop holder de ifølge analysechef Lars Aarup nøje øje med termometret for at afgøre, hvornår den klassiske dessert skal sættes frem.
- Så snart temperaturen rammer 17 grader, sætter vi koldskål og kammerjunkere frem. For danskerne er så klar til sommermad, siger han.
100.000 liter koldskål om dagen i varmt vejr
Det skal dog være lidt varmere end 17 grader, før producenterne af koldskål får regulær sved på panden.
PR-chef for Arla Danmark Jesper Skovlund fortæller:
- Vi arbejder ud fra den tommelfingeregel, at hvis sommervejret er overskyet og under 20 grader, så producerer vi 10-15.000 liter om dagen. Hvis det er over 20 grader og med masser af sol, så producerer vi over 100.000 liter koldskål om dagen.
Han tilføjer, at Arla Danmark lige nu oplever, at salget af koldskål er det næstbedste nogensinde - kun overgået af 2018, som blev den mest solrige sommer nogensinde registreret.
En analyse fra Coop fra 2019 viser da også, at koldskålssulten følger vejret. Så snart temperaturen stiger, følger appetitten på koldskål med. Men det er særligt først på sommeren, at vi har lyst til koldskål. Salget topper i juni og juli, hvorefter vi tilsyneladende er blevet mætte af den populære spise i august.
Og så skal det være læskende
Mens koldskål sættes på køl i supermarkedet allerede i starten af maj, så gøres der plads i frugt- og grøntafdelingen til vandmelon, når det for alvor bliver varmt.
- Når temperaturen op over 21 grader, så skal der vandmelon til, siger analysechef i Coop Lars Aarup.
Da Coop i sommeren 2018 sammenlignede salget af vandmelon under en kølig og overskyet periode med en varm og solrig periode, viste det sig, at salget af vandmelon under den solrige periode steg 300 procent.
Vandmelonen og koldskålen skylles i øvrigt ofte ned med rosévin. Her viser føromtalte undersøgelse også, at salget af rosévin under en solrig periode steg med 50 procent.