"Glemte du at handle her?" - butikker sætter 1000 plakater op i Viborg

Butiksejerne i Viborg vil med en ny valgkampagne have forbrugerne til at tænke sig om, før de handler på nettet. 

Handelschef Helle Sørensen og kampagneleder Ejner Bank Andreasen er gået på gaden i Viborg for at hænge "valgplakater" op i kampen mod butiksdød.
Handelschef Helle Sørensen og kampagneleder Ejner Bank Andreasen er gået på gaden i Viborg for at hænge "valgplakater" op i kampen mod butiksdød.
Foto: Karsten Mortensen, TV MIDTVEST

Man skulle næsten tro, der var valg lige om hjørnet - i hvert fald i Viborg. Det er der på en måde også.

For selv om domkirkebyen har en stor gågade og mange butikker, så truer butiksdøden nu også her.

Derfor pryder lokale butiksejere fra i dag valgplakater rundt omkring i byen. Viborg Egnens Handelsråd vil råbe forbrugerne op.

- Vi vil sætte fokus på, at vi hver dag træffer et valg, når vi handler. Vi forsøger ikke at få folk til at droppe nethandel, men blot tænke over, at de lokale butikker faktisk er fundamentet for livet i byerne, siger Helle Sørensen, der er handelschef i Viborg Handel.

Under 'valgkampen' bliver butiksruder hos lukkede butikker i byen pakket ind i folie med teksten "Glemte du at handle her?"

- Vi ved godt, at vi går helt til grænsen, men der er ikke ret mange, der gør sig klart, hvad det har af konsekvenser, at man kun handler op nettet. Man er selv med til at definere udviklingen, hvor man bor, siger handelschefen.

Lukkede butikker i Viborg er nu pakket ind med et budskab til kunderne om, at de skal huske at handle lokalt.
Lukkede butikker i Viborg er nu pakket ind med et budskab til kunderne om, at de skal huske at handle lokalt.
Foto: Karsten Mortensen, TV MIDTVEST

Skal synliggøre forbrugernes valg

Butiksdøden er især kendt i flere mindre byer, hvor en række forskellige initiativer er sat i værk.

Men den begynder også at indtage de større byer her i landsdelen, hvor butikker også står tomme i Herning og Holstebro.

I Viborg skal den nye kampagne med 1000 valgplakater synliggøre forbrugernes fravalg af de fysiske, lokale butikker.

- Vores håb er, at de valgplakaterne vil give folk her på egnen lyst til at handle mere i de lokale butikker. Det kan i hvert fald skabe lidt debat, og det er bedre end ingenting. Nu gør vi noget selv og har en fest samtidig med, siger Helle Sørensen. 

Fem byer i Viborg Kommune er gået sammen om kampagne. Det er Bjerringbro, Karup, Møldrup, Stoholm og så altså Viborg. Kandidaterne på Shoppinglisten er butiksejerne i de fem byer.

Viborg Kommunes detailhandel består af omkring 425 butikker, hvor af 65 procent er lokaliseret i Viborg by. Den årlige detailomsætning er på 4,2 milliarder kroner.

2:11