Pludselig kunne Maria ikke længere bruge sin telefon: Nu er mysteriet måske løst
I måneder har familien Nøhr kæmpet for at kunne ringe fra deres mobiltelefoner i Løgstrup. Nu har de fået en forklaring.
Opdatering: Nu virker telefonerne
Maria Nøhr fortæller onsdag til TV MIDTVEST, at familiens telefoner nu endelig virker igen. Familien er blevet kontaktet af deres udbyder Telia, der fortæller, at fejlen er rettet. Læs mere her.
I den lille by Løgstrup ved Viborg bor familien Nøhr.
Som mange andre familier er de dybt afhængige af deres telefoner for hurtigt at kunne komme i kontakt med omverden.
- Hvis man skal i kontakt med lægen eller med skolen for eksempel. I sidste uge var vores seksårige søn syg, men vi kunne ikke få kontakt med SFO'en, fortæller Maria Nøhr, som bor sammen med sin mand og tre børn i Løgstrup.
Sendt tilbage i tiden
Selvom vi skriver 2023, føler familien sig slået tilbage til en tid før telefonen. For deres smartphones kan hverken ringe ud eller modtage opkald.
- Og det er ikke, fordi de er for gamle, det tror jeg ikke på. De er kun tre år gamle, og de kan gå på 4G - det står der på telefonerne, argumenterer Maria Nøhr.
Hun og resten af familien er efterhånden godt frustrerede over situationen. De har fundet ud af, at 10 kilometer væk fra husstanden virker telefonerne fint.
Maria Nøhr mener, at problemet begyndte den 27. marts 2023.
- Vi fik besked om, at Telia ville arbejde på telefonmasten i området et par dage. Men den 27. marts kunne vores telefoner pludselig ikke ringe længere, siger Maria Nøhr, som derfor føler sig helt sikker på, at mysteriet peger tilbage på dén dato.
Som at slå i en dyne
Siden har familien i Løgstrup forsøgt at få et svar fra Telia, som er deres udbyder af mobilnetværk.
- Vi får at vide, at det er, fordi vores telefoner er for gamle. Men i Telia-butikken, hvor de har kigget på vores telefoner, mener de, at det burde virke.
Så Maria Nøhr holder fast i datoen 27. marts, og den besked hun fik om, at der i nogle dage ville blive arbejdet med telefonmasten.
- Men de siger, at der ikke er noget galt med den mast. Det er som at slå i en dyne, der er ingen forståelse, og det er, som om at de ikke rigtig vil lytte til os, siger hun frustreret.
Nu giver Telia svar
Mens TV MIDTVEST er på besøg forsøger Telia at kontakte familien Nøhr.
Som alle opkald er det uden held. I stedet modtager TV MIDTVEST en forklaring fra selskabet.
Meldingen er, at mobiludbyderen kan udbedre problemet indenfor et døgn.
- Det er det mærkeligste, jeg nogensinde har være udsat for, siger Maria Nøhr forundret.
- Det vil da bare være fantastisk, hvis det kommer til at virke. Et mirakel, siger hun.
Ifølge selskabet ligger fejlen hos den mobil, Maria Nøhr sidder med i hånden. Det er en nemlig af det kinesiske mærke Xiaomi, forklarer Mads Houe, som er kommunikationschef i Telia.
- Det skyldes, at de har en mobilmodel, som vi ikke fører i vores sortiment, og derfor ligger løsningen ikke ligefor, siger Mads Houe til TV MIDTVEST.
Han erkender at fejlen er opstået, da mobilmaster i Løgtrup blev opdateret med 5G i februar, og at det har taget tid at lokalisere problemet.
- Vi har oplevet, at nogle Xiaomi-modeller, efter nedlukningen af 3G, er gået på 2G i stedet for 4G eller 5G, skriver kommunikationschef i Telia, Mads Houe, blandt andet.
Den forklaring køber Maria Nøhr ikke helt. Hun kan ikke forstå, at nogle telefoner skulle være udelukket fra at virke i dagens Danmark.
Usædvanligt på dansk jord
Ifølge Teleanalytiker John Strand er sagen i Løgstrup meget usædvanlig.
- Det virker for mig lidt underligt i 2023. Generelt har Danmark noget af verdens bedste mobildækning. Men der kan være steder, hvor man oplever problemer, som kan skyldes nettet eller de telefoner, folk har, siger han.
Det handler om løbende at opgradere sin teknologi til nyt, hvis man vil være sikker på at kunne bruge sin telefon optimalt - alle steder i landet, siger John Strand.
- Dengang vi gik fra at have sort-hvid fjernsyn til farvefjernsyn, der måtte man jo også ud at købe et nyt fjernsyn for at se fjernsyn i farver. Sådan er det at leve i en verden, hvor man bruger teknologi. Desværre er det ikke sådan, at teknologi opgraderer sig selv, pointerer han.
Men hvor ny skal en telefon være for at virke optimalt?
- Den kan jo godt være spritny fra butikken, men være gammel teknologi - for eksempel to eller tre år gammel indeni. Der kan være forskel på, hvilke frekvenser en iPhone 11 og en iPhone 14 for eksempel understøtter, selvom de umiddelbart kan nogenlunde det samme, og du stadig kan købe en ny iPhone 11 fra butikken, forklarer teleanalytikeren.