Borgere til kamp mod støjgener fra motorvej
Vejdirektoratet vil bruge 40 millioner kroner på støjdæmpning. Men pengene rækker kun til nogle få kilometer.
Line Bojsen og hendes familie byggede drømmehuset i Buskelund for seks år siden. Men i dag overdøver motorvejsstøjen glæden ved huset.
- Lige meget om du er i dit køkken, dit soveværelse, din stue... Der er larm alle steder, siger Line Bojsen.
Larmen kom med motorvejens åbning i september sidste år. Motorvejen ligger godt 400 meter fra familiens hus.
Og i sommer blev der målt et støjniveau langt over det anbefalede hos familien Bojsen.
- I sommer havde vi en lørdag aften, hvor der blev målt 61 db på vores terrasse, hvilket er helt uhørt. Vi burde sidde ude på terrassen i august måned og hygge os. Men det var helt umuligt, siger Line Bojsen.
Nu er en gruppe borgere gået sammen om at komme støjen til livs. Og Vejdirektoratet er ikke afvisende. De er parate til at bruge godt 40 millioner kroner ekstra på supplerende støjdæmpning på dele af strækningen gennem Silkeborg.
Men det er langt fra nok, mener gruppen.
- Vi har behov for støjdæmping, og der mangler omkring 25 til 35 millioner kroner. Og det er jo et lille beløb i forhold til, hvad motorvejen har kostet, siger Morten Søltoft, som er en del af Tag Toppen af Støjen,
Motorvejen blev 1,5 milliarder kroner billigere end forventet. Det ærgrer derfor Venstres trafikordfører, at man ikke fik støjsikret strækningen fra begyndelsen. Men han lover nu at arbejde for en løsning.
- Der er mange steder i landet, hvor vi har nogle støjproblemer, der skal løses, men vi vil arbejde videre med sagen, så det kan blive løst, siger Kristian Pihl Lorentzen.
Prognoser viser, at der på sigt vil køre 30.000 biler i døgnet på Silkeborgmotorvejen. Det er næsten dobbelt så mange som i dag, hvor cirka 17.000 biler dagligt bruger strækningen.