Line har knækket koden: Nu er kartoffelbøffen landet
Kartoffel-virksomheden KMC i Brande har udviklet en teknologi, der kan få kartofler til at smage som og ligne kød.
Kartoflen er en klassiker i det danske køkken, og nu kan den knoldede rodfrugt komme til at tage endnu mere plads på tallerkenen ved siden af den brune sovs.
Udviklere fra kartoffel-virksomheden KMC i Brande har formået at finde en metode til at få kartofler til at ligne og smage som kød.
- Det findes i forvejen på ærter og alle mulige andre råvarer, men det findes ikke på kartofler. Vi var de første til at knække kode til at ekstrudere kartoffelproteinet og få det til at give den her kødlignende fiberstruktur, siger Line Bach Christensen, der er senior applikationsspecialist - en form for produktudvikler - hos KMC i Brande.
- Vi bruger en teknologi, der hedder ekstrudering. Vi smelter proteinet og laver det til lange fibre, som dem vi kender fra kød, siger Line Bach Christensen.
Dermed melder KMC sig ind i kampen om et hastigt voksende marked for plantebaserede kødprodukter. Altså fødevarer, der er fremstillet af planter, men som ligner og smager henad kød.
- Det er jo den her trend vi ser ind i med omstilling til mere og mere plantebaserede fødevarer, siger Line Bach Christensen og smager på en kartoffel-frikadelle.
- Den smager fortrinligt at frikadelle, siger hun.
Stort Potentiale
Kartofler er i forvejen miljøvenlige, fordi den er blandt de fødevarer, der har det absolut laveste Co2-aftryk. KMC ser selv udviklingen af kartoffelbøfferne som noget af et kvantespring.
- Det teksturede kartoffelprotein har de egenskaber, mange forbrugere savner i plantebaserede produkter, siger administrerende direktør i KMC Jesper Burgaard.
Han forventer, at KMC vil sende 300 ton tekstureret kartoffel på markedet i løbet af året. KMC har produktionsapparatet til at producere i stor skala, og virksomheden forventer at skulle lave meget mere de kommende år.
- Der er derfor stort potentiale i kartoffelprotein til fødevarer. Hos KMC har vi en erklæret målsætning om at bidrage til overgangen fra kødingredienser til plantebaserede ingredienser, og vi tror på, at vi med denne løsning har skabt et reelt gennembrud, når forbrugere skal kunne tilbydes grønne kvalitetsprodukter, siger direktøren.
Direktøren i KMC får opbakning af Dorte Wimmer der direktør i Retail Institute Scandinavia, og er forfatter af flere bøger om forbrugeradfærd herunder vores madvaner.
Forbrugereksperten ser også et stort og voksende marked for plantebaserede kødprodukter.
- Det her er en trend vi så allerede inden corona. Vi begyndte - altså den store andel af danskere, ikke kun eliten på Østerbro i København - faktisk alle sammen at spise mange flere plantebaserede produkter, siger Dorte Wimmer.
- Potentialet er rigtig stort. Man kan sige, at the sky is the limit, fordi vi forbrugere vil faktisk gerne vælge kødet fra nogle dage. Det er et nyt marked, og der kommer rigtig mange løsninger ud i øjeblikket.
Ifølge Dorte Wimmer er det to overordnede ting, der driver forbrugerne i retning af plantebaserede fødevarer.
- Det er for det første vores holdninger. Vi skal passe på klimaet, og vi ved godt, at kød forurener, så derfor vil vi gerne skære ned på det forbrug. Den anden del er at der er mange flere produkter og også rigtig gode produkter på markedet. I takt med at der kommer flere gode produkter, så kan vi i højere grad vælge kødet fra, uden at gå på kompromis med kvaliteten, siger Dorte Wimmer.