Elever betalte for eksamenssnyd: Nu bliver hjemmeside lukket
Nu skal det være slut med, at gymnasieelever kan købe færdige eksamensopgaver.
Det seneste år har gymnasieelever kunnet betale og få leveret færdige opgaver ved hjælp af hjemmesiden fixminopgave.dk. Eleverne kan sågar selv bestemme, om de vil have en opgave, der vil blive vurderet til 4, 7 10 eller 12.
Men nu siger forbrugerombudsmanden stop:
- I den her situation er der tale om, at man købe en færdig opgavebesvarelse og aflevere den som sin egen, og det er forbudt i henhold til undervisningsloven, forklarer forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, til TV MIDTVEST.
En undersøgelse fra Undervisningsmisteret viser, at der i skoleåret 2015/2016 blev snydt 118 gange ved gymnasiernes mundtlige og skriftlige eksamener. Og her er altså blot tale om tilfælde, hvor det blev opdaget.
Elever: Man snyder kun sig selv
Ingen af de elever, TV MIDTVEST i dag mødte, begræd lukningen af fixminopgave.dk. Derimod lod de alle til at sætte pris på, at der bliver sat en stopper for snydederiet.
- Hvis man snyder, snyder man jo kun sig selv. Jeg synes, det er en god idé at lukke siden. Men det løser ikke hele problemet, for der vil jo stadig være sider, som man kan opsøge, lyder det fra Marcus Dyrberg Vattlet, der går i 1.G på Holstebro Gymnasium og HF.
Og han bliver bakket op af elerådsformanden fra gymnasiet i Struer:
- Jeg synes, det er helt fint. Snyd ødelægger hele princippet med eksamen, som jo er, at vi går op og viser, hvad vi kan og har lært i løbet af gymnasietiden, lyder det fra Luna Isabella Hernandez Delcerocca.
Vil fortsat hjælpe til snyd
Manden bag hjemmesiden, Frederik Drews, har nu flyttet alle aktiviteterne over i et engelsk selskab. Herfra vil han forsætte med at tilbyde hjælp til danske gymnasieelever.
På sin hjemmeside har han dog ændret formuleringen en smule:
- Vi kan godt se, at vi tidligere har formuleret os upræcist på hjemmesiden og i medierne. Derfor har vi præciseret, at vi hjælper kunderne med inspiration og hjælp til opgaver, forklarer Frederik Drews til TV MIDTVEST.
Den køber forbrugerombudsmanden dog ikke.
- I den her situation er der ikke tale om at søge hjælp eller information på nettet og så selv anvende den information og vise, at man har lært at kunne bruge information, slår Christina Toftegaard Nielsen fast.
Hun vil nu kigge nærmere på, hvad forbrugerombudsmanden kan stille op over for et engelsk selskab.