Delecykler kan være de nye busser
Elcykler til deling kan gøre midtjyderne på landet mere mobile – men kun til en vis grad.
I godt fire måneder har en el-ladcykel stået klar til lån i den midtjyske by Feldborg.
Feldborg er én af 27 landsbyer, som er med i Region Midtjyllands etårige forsøgsordning, der skal teste elcyklers potentiale til at forbedre mobiliteten i i landsbyerne og landdistrikterne.
Byerne har haft mulighed for at vælge mellem el-ladcykler og almindelige elcykler efter eget ønske og præferencer.
Og projektet ser allerede ud til at være en succes.
Én af cykelbrugerne er 41-årige Thomas Dahl Sørensen fra Feldborg, som siden ladcyklen kom til byen i august, har kørt mange ture i- og omkring byen med sine tre børn.
- Vi kører ofte ud på nogle lidt længere ture, hvor vi for eksempel tager på eventyr i skoven. Det varierer lidt, hvor meget vi bruger den, men det kan godt være op til flere gange om ugen, siger han.
En foreløbig succes
Familien Dahl Sørensen er ikke alene om at være glade for cyklen. Der er nemlig flere af byens indbyggere, som bruger den.
Siden projektets start har cyklen været i brug to til tre gange ugentligt og kørt omkring 700 kilometer med forskellige cyklister bag styret.
Samme tendens ses i de øvrige landsbyer i regionen, hvor 22 af de 27 byer foreløbigt lever op til projektets ambitioner for brugen af cyklerne.
Siden august har hele 434 personer kørt knapt 23.000 kilometer på delecyklerne.
Og det er vigtigt, at delecyklerne er i brug, hvis Feldborg og de øvrige landsbyer vil beholde dem, når forsøgsordningen slutter til august næste år. Der er nemlig opsat nogle klare kriterier for, hvornår cyklen er en succes eller en fiasko.
De skal helst bookes to til tre gange ugentligt, køre mindst tusind kilometer og benyttes af minimum tyve procent af borgerne i landsbyerne i den tid, projektet står på.
Men det er den ene af Feldborgs to delecykelambassadører, Svend Jensen, ikke så bekymret for.
- Selvfølgelig bliver cyklen nok brugt lidt mindre hen over de kolde måneder, men jeg tror, det skal nok tage fat igen til foråret, siger han og fortsætter:
- Langt de fleste der låner cyklen er børnefamilier, og jeg synes, det er rigtigt dejligt, at så relativt mange booker cyklen og kører ud i det grønne.
Glæde hos politikerne
Midtjydernes opbakning til delecyklen glæder Bent B. Graversen (V), udvalgsformand for Regional Udvikling, som er en af politikerne bag forsøgsordningen.
- Vi vil jo gerne give midtjyderne flere transportmuligheder, og hvis delecyklerne kan give flere muligheder – og måske får nogle kan erstatte en ekstra bil, er det en stor gevinst for alle, siger han.
Skulle der i virkeligheden ikke bare være flere busser?
- Vi er nødt til at tænke mobilitet i dag på en helt anden måde. Vi har fjernet de busser, som ikke bliver brugt. Og jeg tror ikke, der er nogle der synes, at fremtiden kalder på busser, der kører og kigger efter passagerer, afslutter Bent B. Graversen.
For Thomas Dahl Sørensens familie, som har to biler i husstanden, er det dog ikke aktuelt at skille sig af med nogle af familiens to biler.
- Der er ikke så meget offentlig transport herude. Vi vil rigtig gerne cykle så meget, som vi kan. Men vi kan altså ikke cykle til det hele, afslutter han.
På baggrund af den store interesse og fordi delecyklen er en succes, udvider Region Midtjylland nu projektet, så endnu flere landsbyer kan være med.
Den 2. december blev der åbnet for nye ansøgninger.