Danish Air Transport: Alt for dyrt at flyve fra Karup
Midtjyllands Lufthavn bliver snart Danmarks dyreste lufthavn, siger direktøren i DAT. Lufthavnens direktør afviser, at priserne kan sættes ned.
Den pris, som luftfartsselskabet Danish Air Transport (DAT) betaler for at flyve passagerer til og fra Midtjyllands Lufthavn i Karup, er alt for høj.
Så klar er meldingen fra direktøren i DAT, Jesper Rungholm. Han siger direkte siger til TV MIDTVEST, at Karup er på vej til at blive Danmarks dyreste lufthavn.
- I København sætter de taksterne ned med 35 procent fra 1. april, og det kommer til at hjælpe gevaldigt på det. Men i Midtjylland slås vi med, at det bliver Danmarks uden sammenligning dyreste lufthavn, og det skal vi have gjort noget ved, siger han.
Rungholm fortæller, at DAT betaler 144 kroner i fast afgift per passager. Dertil kommer start- og handlingafgifter, så den reelle afgift per passager er langt over 200 kroner.
- Og så er det altså svært at konkurere med busser, der tager 100 kroner.
- Men lufthavnen skal vel også tjene penge?
- Uden et flyselskab har lufthavnen intet grundlag overhovedet. Vi skal have en økonomi, der fungerer. Det er os, der bærer det hele. Lufthavnen lever af os, og hvis vi ikke tjener penge, er der intet grundlag for at have hverken en lufthavn eller ansatte i en lufthavn, siger Jesper Rungholm.
Kører med underskud
Direktøren i Midtjyllands Lufthavn, Frans Bjørn-Thygesen, mener ikke, at lufthavnen har mulighed for at sætte afgifterne ned. Han mener heller ikke, at man kan sammenligne lufthaven i Karup med København.
- Københavns Lufthavn satte først priserne op med 100 procent over for DAT, og nu efter tre år sætter de dem ned med 35 procent, så de betaler bare en lille smule tilbage af det, de allerede har fået, siger han.
Thygesen peger på, at Københavns Lufthavn har et overskud på 1,6 milliarder, mens Midtjyllands Lufthavn kører med underskud.
- Med så få passagerer, vi har i forhold til København, og et underskud har jeg svært ved at se, at vi skulle sætte priserne ned. Vi er ikke de dyreste i dag, men jeg medgiver, at vi ikke er de billigste.
Midtjyllands Lufthavn oplevede i 2017 et fald et antallet af passagerer på fem procent. Både Jesper Rungholm og Frans Bjørn-Thygesen peger på, at det blandt andet skyldes konkurrencen fra de busselskaber, der sælger meget billige billetter over Storebælt. De to direktører peger på det uretfærdige i, at busselskaberne får statstilskud.
- Busserne henter penge til pensionister og studerende fra statskassen. Hvis vi fik de samme tilskudsmuligheder, som busserne får, ville det give over fem millioner kroner om året på de passagerer, vi har med. Det ville altså hjælpe ganske gevaldigt på økonomien, siger Jesper Rungholm.