Midtjyde om Flextrafik: - Det er aktiv dødshjælp til kollektiv trafik
Mangel på knudepunkter, forvirrende rejseplaner og høje priser gør Flextrafik ubrugelig for mange i Midt- og Vestjylland, mener 58-årige Tommy Olsen fra Herning.
To timer for tidligt eller at komme for sent? Det er det valg, 58-årige Tommy Olsen står over for.
For når 58-årige Tommy Olsen, som ikke har bil, om lørdagen skal fra Herning centrum til Gedhus, lidt uden for Karup, opstår der problemer med den kollektive trafik.
- Jeg accepterer fuldt ud, at busserne ikke kører, så tiderne passer helt med mine behov, og kan derfor sagtens acceptere ventetid, men det her er absurd, siger han.
Rejseplanen foreslår ham derfor en flextur for de 24 kilometer mellem Tommy Olsens adresse til Gedhus. Turen koster ham 330 kroner. Væsentlig dyrere end en normal enkeltbillet med bus til 44 kroner.
- Det er helt ude af proportioner. Og så skal jeg også hjem igen. Det er for mig ikke en mulighed, siger herningenseren.
Flextrafik skaber debat
I december måned har vi på TV MIDTVEST sat fokus på transport i Midt- og Vestjylland – og det har medført rigtig mange reaktioner fra seere og læsere.
Én af grundene til at Tommy Olsen fra Herning blandede sig i debatten er, at han undrede sig over det svar, som formanden for regional udvikling, Bent B. Graversen, kom med, da der blev rejst kritik mod Flextrafik i serien De Billøse.
Her skulle en familie betale 2000 kroner for at komme tur-retur mellem Vedersø og Bonnet i det vestjyske:
- Årsagen til den høje flexpris skal højst sandsynligt findes i, at familien har valgt en ”dør til dør tur", som kan sidestilles med at tage en taxa, svarede Bent B. Graversen og fortsatte:
- Hvis man vil vælge den billigste udgave, skal man bestille en bil, der kan køre én til nærmeste knudepunkt, sagde han dengang.
Er nødt til at vælge den dyre rejseform
Familien, som skulle fra Vedersø til Bonnet, havde kun denne ene mulighed, fordi Rejseplanen netop foreslog afhentning på deres adresse i Vedersø med kørsel hele vejen til Bonnet.
Og det scenarie kan Tommy Olsen nikke genkendende til. Derfor har han på familiens vegne svært ved at se, hvad de ellers skulle have gjort, da de prøvede at komme med offentlig transport fra Vedersø til Bonnet – en tur på 40 kilometer:
- Der er ingen knudepunkter i hele Ringkøbing-Skjern Kommune. Så familien er pisket til at vælge en dyr rejseform til Bonnet, hvor Ulfborg er det nærmeste knudepunkt 15 kilometer væk, siger han til TV MIDTVEST og fortsætter:
- Realiteten er, at der er meget få knudepunkter. Og skulle der være et nærliggende knudepunkt, er det ikke en selvfølge, at Rejseplanen foreslår dem, hvilket må have været tilfældet for familien i Vedersø.
Flere kommuner mangler knudepunkter
Ringkøbing-Skjern kommune er ikke alene om ikke at have et knudepunkt inden for kommunegrænsen. Det samme er nemlig tilfældet i både Silkeborg, Struer og Ikast-Brande kommune.
Det betyder, at det er en helt anden pris, som borgerne i disse kommuner må betale, da de ved brug af Flextrafik ikke har adgang til et knudepunkt, der giver mulighed for den laveste takst.
I Herning Kommune findes der otte knudepunkter. Men for Tommy Olsen er det nødvendigt med enten en bil, en uforholdsmæssig stor udgift til Flextrafik eller meget tid og tålmodighed med bus, hvis han vil til Gedhus til planlagt tid i weekenden. Derudover undrer det ham, at han som bosat i Herning centrum heller ikke bor i nærheden af et knudepunkt:
- Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor en større by som Herning ikke har et knudepunkt i midtbyen til os, der skal ud af byzonen i weekenden, når der kører et begrænset antal busser. Det er aktiv dødshjælp til kollektiv transport.
Kommunernes ansvar
Bent B. Graversen er forstående overfor kritikken, da TV MIDTVEST fremfører ovenstående pointer, men påpeger, at det er op til den enkelte kommune at bestemme, hvor mange knudepunkter de vil oprette:
- Og det er selvfølgelig en udfordring, at nogle kommuner så vælger ikke at lave knudepunkter, siger han og fortsætter:
- Flextrafik er bedst til samfund, hvor der i forvejen kører en del offentlig transport, så knudepunkterne kan udnyttes optimalt.
Forvirring og frustrationer
TV MIDTVEST har modtaget flere mails og kommentarer på Facebook omkring netop Flextrafik og fælles er, at der er mange meninger om Flextrafik, og en generel tvivl om, hvilke regler og priser der gælder.
Og selvom reglerne faktisk står på Midttrafiks hjemmeside, forstår Tommy Olsen ikke, at man har et system, som ikke engang Rejseplanen formår at gøre forståeligt til brugere af offentlig transport:
- Det er helt vildt besværligt. Hvorfor skal man gå ind på Midttrafiks hjemmeside for at forstå det? Og hvorfor skal det i øvrigt være så pokkers besværligt at finde frem til de få knudepunkter, der er? Jeg mener, Rejseplanen foreslår dem jo ikke, siger han.