Huller i offentlig transport: Her er der ingen knudepunkter
Knudepunkter er en væsentlig del af konceptet bag Flextrafik. Men i flere kommuner her i landsdelen er der slet ingen knudepunkter.
Jane Christensen fra Staby er både medlem af passagerrådet i Region Midtjylland og en erfaren og tilfreds bruger af Flextrafik. Hun er derfor sat godt ind i både Rejseplanen, regler og priser - og så ved hun, hvorfor det fungerer rigtig godt i nogle kommuner og ikke i andre.
Ifølge hende er noget af det vigtigste ved brug af Flextrafik, at man har styr på de forskellige knudepunkter:
- Hvis man skal på landet, vil Rejseplanen ofte vise den hurtigste rejse, men dyreste løsning, som kan være en direkte flextur. Derfor er det vigtigt at finde mindst et knudepunkt på rejsen, som vil sænke prisen markant.
Huller i knudepunkter
Men det er ikke alle kommuner her i landsdelen, som har valgt at lave knudepunkter. Sådan er virkeligheden nemlig i Struer, Silkeborg, Ikast-Brande og Ringkøbing Skjern kommune.
I sidstnævnte har man bevidst valgt ikke at oprette knudepunkter:
- Vi har taget en politisk beslutning om, at folk skal bruge de busser, der kører i forvejen i stedet for at tage en flextaxa. Derfor har vi ikke knudepunkter, siger formand for Teknik- og Miljøudvalget i Ringkøbing-Skjern Kommune, Ole Nyholm Knudsen (V) og fortsætter:
- Til gengæld har vi oprettet flere plustur-knudepunkter, lyder det fra formanden.
Plustur er kørsel til og fra anden kollektiv trafik, og kan modsat en flextur ikke bestilles på forhånd. Plustur-knudepunkter fremgår ikke på Midttrafiks hjemmeside og kan kun findes via Rejseplanen, i forbindelse med en bestilling af en samlet rejse.
Svært at forstå
TV MIDTVEST har den seneste modtaget flere mails og kommentarer fra midt- og vestjyder, der ikke er tilfredse med, hvordan Flextrafik fungerer.
Tommy Olsen er blandt kritikerne. Og i et interview med TV MIDTVEST undrer han sig over, at der i Herning centrum ikke er et knudepunkt.
- Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor en større by som Herning ikke har et knudepunkt i midtbyen til os, der skal ud af byzonen i weekenden, når der kører et begrænset antal busser. Det er aktiv dødshjælp til kollektiv transport, siger han.
Generelt kan Jane Sørensen da også godt forstå, at det kan være udfordrende at bruge Flextrafik optimalt, især når de vigtige knudepunkter, som nævnes på Midttrafiks hjemmeside, ikke er tilgængelige overalt.
Hun anbefaler dog, at man undersøger det nærmeste knudepunkt, selvom det ligger i en anden kommune, da det kan være både billigere og tidsbesparende.
Og hvis man ikke kan finde en bus til knudepunktet, foreslår hun at tjekke, om der findes en plustur på Rejseplanen, som kan være en mulighed, når almindelige busser ikke kører.
- Men det tager tid at gennemskue Rejseplanen, hvis man vil finde den mest optimale rejse. Det er en læringsproces, der bliver lettere med tiden.
Erkender udfordring
Én der har erkendt udfordringerne med de manglende knudepunkter er Bent B. Graversen (V), som er formand i udvalget for regional udvikling i Region Midtjylland.
- Selvfølgelig er det en udfordring, når en kommune ikke har et knudepunkt. Men det er op til den enkelte kommune om de vil lave knudepunkter ud fra egne vurderinger, siger han og fortsætter:
- Samtidig tror jeg, man må erkende, at offentlig transport, selv med Flextrafik, ikke er en løsning i alle hjørner af Danmark. Vælger man at bosætte sig i tyndt befolkede områder, må man være bevidst om, at egen bil kan være en nødvendighed.