- Jeg kunne ikke følge med. Der var for meget konkurrence
Hvert femte barn i 7. klasse er ikke en del af et fritidstilbud. Forklaringerne er blandt andet, at børnene synes, der er for meget fokus på konkurrence, og at de i forvejen er presset i hverdagen.
Håndbold, spejder eller musik?
Der er muligheder nok at vælge mellem, når klokken ringer ud, og fritiden banker på.
Men hvert femte barn i 7. klasse går ikke til et fritidstilbud. Én af dem er Silke Birk Gundrosen, der for et par år siden stoppede til gymnastik.
- Der var for meget pres på. Alle andre havde gået til det, siden de var yngre, og jeg startede, da jeg gik i 5. klasse. Det blev for svært. Jeg kunne ikke følge med. Der var for meget konkurrence, fortæller hun.
Silke Birk Gundrosen har både gået til spring, gymnastik, håndbold og svømning, men er stoppet igen.
I stedet går hun blandet andet ture eller danser selv derhjemme. Og så ses hun med sine venner - bare udenom organiseret fritidsliv.
Hun er ikke alene om at have droppet idrætten, fordi der er for meget fokus på konkurrence. Hvert tiende barn har i undersøgelsen svaret, at de har haft det på samme måde.
Og det er ikke nyt for DGI Vestjyllands formand, Niels Hybholt.
- Der er jo snak om, hvor meget konkurrence der skal være. For der skal være plads til alle. Vi synes, at man skal bygge hold op om de ønsker, der er, så der både er noget til dem, der er konkurrenceorienterede, og dem der ikke er.
Han fortæller, at DGI i mange år har haft fokus på, at det handler om at være med. Derfor arrangerer man blandt andet stævner uden vindere.
Et fællesskab, der giver mening
Rapporten fra Børns Vilkår viser også, at halvdelen af pigerne i 7. klasse er presset af hverdagen. Det gælder for fire ud af ti drenge.
Den følelse kan Mille Graversgaard Aronsson, der også går i 7. klasse, genkende.
Men hun kan godt lide det.
Hun går både til gymnastik og fodbold, og ofte er hun afsted tre til fire aftener efter skole.
- Jeg kan godt lide de mennesker, der er. Jeg er sammen med nogen et andet sted end på skolen, og man får noget andet at snakke om, siger hun.
For Silke Birk Gundrosen kan det nogle gange være lidt svært ikke at gå til det samme som de andre i klassen.
- Der er meget snak om det der fodbold, men jeg har også en ven, som heller ikke går til noget, og så taler vi om noget andet, lyder det fra Silke Birk Gundrosen.
Begge piger går på Lundgårdskolen, og her er Ketty Høj skoleleder.
Hun anerkender, at der kan være grunde til, at nogen fravælger fritidsaktiviteter. Men hun mener ikke, at skoledagen er for presset til at umuliggøre det.
- Fritidslivet kan noget for fællesskabet og det at lære hinanden at kende på en anden måde. Det giver et perspektiv i hverdagen, som trækker tråde til skolelivet, som er dejligt, lyder det.