Hundredvis kæmper for direkte tog - mens ministeren kommer med en garanti og en advarsel

Demonstranter vil bevare den direkte togstrækning mellem Struer og København. Transportministeren forsikrer, at han vil kæmpe for at bevare den direkte forbindelse, men han kan ikke gøre det alene.

0:25
I Struer er op mod 150 mødt op for at demonstrere.

- Det vil være et kæmpe problem for Midt- og Vestjyllands status som et attraktivt sted.

Sådan siger Kathrine Dalsgaard, der er bekymret for fremtiden for den direkte togstrækning mellem Struer og København. Hun deltager derfor i en af tirsdagens tre demonstrationer, som SF har arrangeret i Struer, Holstebro og Herning. 

- Hvis forbindelsen bliver fjernet, så frygter jeg, at landsdelen vil synes fjern fra resten af landet. Så jeg ser strækningen som en vigtig sammenhængskraft, hvor Midt- og Vestjylland kan være forbundet med resten af Danmark, fortæller Kathrine Dalsgaard, der selv bor i Struer.

Udover at deltage i demonstrationen er hun initiativtager til en underskriftindsamling, hvor der i skrivende stund er 2380 underskrifter.

Baggrunden for demonstrationerne er, at der er usikkerhed om fremtiden for den direkte togforbindelse mellem Struer og København. En analyse fra efteråret sidste år konkluderede, at det vil koste milliarder at opretholde forbindelsen, og at det fra et samfundsøkonomisk perspektiv ville være mere fordelagtigt at lade passagererne skifte tog i Vejle.

Og den ændring er ikke optimal, lyder det.

- Hvis man skal skifte tog og er gangbesværet, har børn eller flere kufferter med, så er det ikke nogen let opgave at tage toget. Så jeg tror, at man risikerer, at det bliver mindre fordelagtigt at vælge bæredygtig transport, siger Kathrine Dalsgaard.

Den betragtning er Nils Brøgger, der er SF-folketingskandidat i Vestjylland, enig i. 

- Det kan godt være, at ventetiden kun bliver fem til seks minutter, men i og med at man skal skifte tog, pakke sine ting sammen og tjekke, hvilken perron man skal på, skaber det en masse opbrud. Så komforten bliver meget ringere her i Nordvestjylland end andre steder i landet, og det vil vi ikke finde os i, siger han.

- Jeg ser det, som at man her i Vestjylland er ved at blive sat af på perronen. For den mulighed, vi har i dag, er et absolut minimum, siger han.

0:47
Hvad er SF's løsning?

Garanti fra ministeren

Transportminister Thomas Danielsen (V) siger til TV MIDTVEST, at demonstrationerne i det midt- og vestjyske gør indtryk på ham.

Hans budskab til demonstranterne og andre bekymrede borgere er:

- Jeg kan garantere, at jeg ikke kommer til at lukke en direkte forbindelse mellem Struer og København.

0:27

Ministeren, som bor i Holstebro og er valgt i Vestjyllands Storkreds, påpeger, at han har forlænget kontrakten med DSB om direkte tog mellem Struer og København.

- Fordi jeg går ind for direkte tog. Det er vigtigt for mig, slår han fast.

Alligevel lægger transportministeren op til debat om sagen. Han advarer om, at den direkte togstrækning ellers kan komme i fare på et senere tidspunkt.

- Det er vigtigt at tage en drøftelse af de løsninger, som alle Folketingets partier valgte i 2021 om den fremtidige drift, for ellers tror jeg, at et kommende Folketing kan komme til at lukke for den direkte forbindelse, siger Thomas Danielsen.

Ifølge ham handler det om, at det i 2021 blev besluttet, at der skal køre batteritog på strækningen fra Struer til Vejle, mens der skal køre elektriske tog med køreledninger på resten af strækningen.

- Elektriske tog med køreledninger kan køre noget hurtigere. Derfor tror jeg, at det er et spørgsmål om tid, før man vil lukke for det batteritog.

Han har derfor dette budskab til de øvrige partier.

- Hvis man er interesseret i direkte tog fra Struer til København, synes jeg, at man skal lave det med køreledninger, siger Thomas Danielsen.