Kommune har overvågning i taxa-ordning for specialbørn - Red Barnet roser tiltag
I Herning er der krav om videoovervågning i alle taxa-busser, der kører sårbare børn og unge til specialtilbud. Et godt tiltag, lyder det fra Red Barnet.
Kameraet slukker aldrig. Det filmer alt.
De busser, som Kurt Nielsen og hans medarbejdere i Tommys Taxa kører i, er lidt anderledes end så mange andre.
Her er der ingen taxameterudstyr. Til gengæld viser Kurt Nielsen tilfreds to overvågningskameraer frem i vognen. Et lille kamera peger ud af forruden og overvåger, hvor han kører hen.
- Og så har jeg et større vidvinkelkamera, som faktisk filmer hele bilen. Det er for min egen skyld og for kundernes skyld, fortæller Kurt Nielsen, der er medejer i Tommys Taxa.
Taxaselskabet løser opgaven med at køre sårbare børn og unge til forskellige specialtilbud i Herning Kommunes taxa-ordning.
Og her er det er krav fra kommunens side, at der er overvågningsudstyr i alle biler.
Kameraet filmer døgnet rundt i bilerne - med en harddisk på 30 dages materiale.
- I vores kontrakt fremgår det, at alle vogne skal udstyres med kamera. Det er den eneste tryghedsforanstaltning, der ligesom er på den måde for sikkerhed for borgeren, men også chaufføren, siger Sara Kjær Abildgaard, der er leder af administrationen i Herning Kommune.
Ikke kontrol med børneattester
Tryghed i kommunernes taxa-ordninger for børn og unge var senest til debat i september, hvor en chauffør i Ikast-Brande Kommune blev dømt for at have udnyttet en 17-årig mentalt retarderet kvinde seksuelt i sin taxa.
Men faktisk er overvågning af biler til kørsel af specialbørn ikke et lovkrav, og dermed går Herning Kommune lidt længere for at skabe sikkerhed.
Til gengæld kræver alle kommuner i Midt- og Vestjylland en ren børneattest, for at chauffører må køre sårbare børn og unge i kommunernes taxa-ordning.
Sådan siger loven, at det skal være.
Men ingen af kommunerne i Midt- og Vestjylland har frem til december selv ført direkte kontrol med, om chaufførerne rent faktisk har en ren børneattest, viser aktindsigter, som TV MIDTVEST har fået.
Og det er der ikke noget ulovligt i. Som lovgivningen er i dag, er det nok, at taxa-vognmanden med en tro- og loveerklæring kan stå inde for, at chaufførernes børneattester er i orden.
Men nu retter Red Barnet en skarp kritik af den praksis. Ifølge børnerettighedsorganisationen er det på allerhøjeste tid at få strammet op for retningslinjerne.
- Det er jo i sidste ende kommunernes ansvar, at de her børn bliver fragtet trygt frem og tilbage til deres dagtilbud. Det er et ansvar, som kommunerne må påtage sig i samarbejde med de transportfirmaer, der kører børnene, siger Pernille Spitz, der er chef for 'Beskyttelse mod overgreb' i Red Barnet.
Familiernes guld
I Herning Kommune har man heller ikke haft praksis med at føre direkte kontrol med chaufførernes børneattester.
- Vores leverandør har skrevet under på en tro- og loveerklæring om, at de ligger inde med det. Og det stoler vi på, indtil andet er bevist, siger Sara Kjær Abildgaard fra Herning Kommune.
Til gengæld har kommunen valgt en anden tilgang med overvågningskamera i de vogne, som kører rundt med børn i specialtilbud såvel som ældre borgere, der går i aflastning på aktivitetscentre.
- Når vi kører rundt med familiernes guld, så vil vi gerne kunne dokumentere, hvad der rent faktisk sker, siger Sara Kjær Abildgaard.
Hvis Herning Kommune får en klage fra en borger, beder kommunen leverandøren om at få overvågningsvideoen at se.
Kan chaufføren ikke tilbagevise påstanden med videodokumentation, så er konsekvensen, at chaufføren bliver afsat.
Ifølge Red Barnet kan kameraer i taxa-ordninger meget vel være en del af løsningen på at skabe tryghed for børnene.
- Det lyder som om, det er nogle fornuftige tiltag, som Herning Kommune gør, som giver en større sikkerhed, end for så mange andre kommuner, siger Pernille Spitz fra Red Barnet.
Sag gjorde indtryk
Også for taxa-vognmand Kurt Nielsen er overvågningsvideoerne uden tvivl en god løsning.
- Vi overholder selvfølgelig de krav, der stilles fra Herning Kommune. Vi vil ikke risikere at få en Ikast-Brande-sag på nakken, siger han med henvisning til, at en chauffør i Ikast-Brande Kommune i september fik en dom for seksuelt overgreb på en 17-årig retarderet kvinde.
- Det er sårbare børn, vi kører med. Så selvfølgelig skal vi behandle dem ordentligt og være opmærksomme på, hvad der foregår, uddyber Kurt Nielsen.
Føler du dig ikke mistænkeliggjort?
- Overhovedet ikke. Jeg synes faktisk, det er rart. Det er med til at passe på vores kunder og sikre, at det vi laver fungerer, siger taxavognmanden.
Indenfor de sidste fem år har der være 1-2 gange, hvor videoovervågning fra bilerne i Herning Kommune har været i brug for skabe klarhed over en sag.