Passagerer fik varm væske over sig i toget: Nu er årsagen fundet

Det involverede tog var ét af tre tog, som endnu ikke havde fået kølevandsslangen udskiftet. Desuden var slangen blevet genbrugt ved en fejl, skriver Havarikommissionen.

GoCollective
Foto: GoCollective

18 togpassagerer fik sig en grim oplevelse, da der gik hul på en kølevandsslange i loftet, og 85-90 grader varm væske dryppede ned over dem.

Og under lidt andre omstændigheder kunne det være gået meget værre og have medført flere alvorligt tilskadekomne, skriver Havarikommissionen i en ny rapport. 

Hændelsen skete i et tog mellem Vejle og Herning 1. juni sidste år. Tre af de 18 personer måtte til behandling på sygehuset.

Havarikommissionen er nu klar med en rapport om hændelsen. Rapporten konkluderer, at utætheden skyldes en defekt kølevandsslange ved en ventil i loftet.

Denne kølevandsslange var endnu ikke blevet udskiftet af trafikselskabet Go Collective, som ellers havde sat sig for at udskifte alle kølevandsslanger på selskabets Lint-togsæt, efter en lignende hændelse fandt sted i juni 2021. 

Dengang skete det i et tog, der var på vej fra Skanderborg mod Aarhus.

Tre tog havde imidlertid endnu ikke fået udskiftet kølervandsslangerne, da hændelsen sidste sommer skete. Og deriblandt altså det involverede tog.

Genbrugt ved en fejl

Go Collective har desuden oplyst, at den pågældende kølevandsslange ved en fejl var blevet genbrugt i forbindelse med en reparation, skriver Havarikommissionen i rapporten.

Siden hændelsen har Go Collective udskiftet slangerne i de tre sidste tog, og trafikselskabet slår samtidig fast, at der fremadrettet ikke sker genanvendelse af kølevandsslanger.

Go Collective har endvidere oplyst, at alle kølevandsslanger over passagerafdelinger vil blive skiftet til en type med højere bristepunkt ved de kommende planlagte vedligeholdelsesmæssige udskiftninger, skriver Havarikommissionen i rapporten.

Kommissionen vurderer, at der ikke er brug for yderligere undersøgelser af sagen.

- Idet yderligere undersøgelser ikke ville lede til sikkerhedsanbefalinger af forebyggende karakter eller afdække forhold af væsentlig betydning for jernbanesikkerheden, lukkes denne sikkerhedsundersøgelse ved dette statement, skriver Havarikommissionen.