Uheld som perler på en snor: 13. gang mistede to mænd livet
I de seneste fem år er uheldene i "motorvejshullet" sket som perler på en snor, viser nye tal, TV MIDTVEST har fået fra Vejdirektoratet
Onsdag aften i sidste uge mistede to mænd livet efter en frontalulykke i "motorvejshullet" på Midtjyske Motorvej nordøst for Herning.
Strækningen er kendt for farlige situationer, fordi motorvejen over en strækning på små ti kilometer bliver erstattet af motortrafikvej med modkørende trafikanter.
TV MIDTVEST har bedt Vejdirektoratet opgøre, hvor mange uheld og ulykker, der er sket på strækningen de seneste fem år.
Opgørelsen viser, at der siden 2020 har været hele 13 episoder på den relativt korte strækning på 9,5 kilometer mellem tilslutningsanlæg 15, Herning N (Fordelerringen) og tilslutningsanlæg 17, Tjørring (Trehøjevej).
Her kan du se, hvor på strækningen episoderne har været. Den røde trekant markerer dødsulykken i sidste uge.
Af de 13 episoder betegnes 11 af dem som uheld - herunder ét uheld med lettere personskade, otte uheld med materiel skade og to såkaldt ekstrauheld uden betydelig skade, og hvor politiet ikke har optaget rapport.
Derudover har der været én ulykke med alvorlig personskade og så den dobbelte dødsulykke i sidste uge.
"Hullet" bliver lukket i 2026
Dagen efter dødsulykken i sidste uge medgav transportminister Thomas Danielsen fra Venstre, at det kun kan gå for langsomt med at få etableret motorvej hele vejen.
- Det er bestemt ikke optimalt, at en vejstrækning går fra at være motorvej til motortrafikvej og så tilbage til motorvej igen. Det er også derfor, at vi arbejder så hurtigt, vi overhovedet kan for at få lukket "hullet," så der bliver motorvej hele vejen, sagde Thomas Danielsen.
At der overhovedet er et stykke af Midtjyske Motorvej, der ikke er motorvej, skyldes et politisk kompromis, dengang motorvejen i sin tid blev besluttet.
Der var ikke penge nok, og derfor blev aftalen, at de små 10 kilometer blev linjeført som motorvej men i første omgang anlagt som den billigere motortrafikvej.
Siden har blandt andre den nuværende transportminister kæmpet med næb og klør for at finde penge til at få gjort arbejdet helt færdigt.
Det lykkedes med vedtagelsen af Infrastrukturplanen 2035, hvor der, ifølge ministeren, er afsat flere end en halv milliard kroner til opgradering af "motorvejshullet" til motorvej.
Forarbejdet er i fuld gang. Efter planen går maskinerne i gang med selve arbejdet i løbet af 2026.