Spørgsmål får influencer til at grine: Jeg har ikke læst på det

Det er blevet nemt at reklamere for alverdens sager på internettet. Og det får nu stor influencer og Forbrugerrådet Tænk til at advare.

0:56
Vivi Friis laver reklamer for virksomheder.
Foto: Mikkel Eskelund, TV MIDTVEST og Janarth Arulananthajothie, TV MIDTVEST.

Vivi Friis scroller på telefonen. Hun viser sin profil frem og noget af det arbejde, hun er glad for.

Lidt nede på profilen ligger en video. Musikken dundrer, mens hun kyler en tandbørste ud af skærmen.

Det er en reklame for en tandpasta og tilhørende tandbørste:

- Efter, vi fik det her, har jeg ikke haft problemer med at børste tænderne på min store dreng, forklarer Vivi Friis.

Det er en af gevinsterne ved arbejdet som mikroinfluencer, mener hun. Hun har nemlig 4300 følgere, og det gør hende interessant for virksomheder i reklameøjemed. Så hun kan influere hendes følgere til at købe varer.

Derfor får ting ind ad døren, hun ikke lige havde tænkt på at købe. Nu får hun dem gratis, så hun kan teste dem og reklamere for dem. Hende kan du læse meget mere om her og ellers fortsætter artiklen lige under. En anden influencer mener nemlig, udviklingen er en glidebane.

Camilla Aakjær har 51.000 følgere og lever af at være influencer. Hun mener, de mange reklamer er en farlig tendens.

- Hvis man ikke har så mange følgere og får tilbudt en masse produkter, så bliver man måske smigret og er derved mere tilbøjelig til at tage imod det uden at tænke over, hvad det er, man sender ud i verden, forklarer Camilla Aakjær og fortsætter:

- Jeg ved ikke, om det er en sund udvikling, der så mange mikroinfluencers. Når du ser en reklame ved mig, så ved du, at der sidder et agentur bagved. Der sidder en marketingsuddannet bagved. Alt bliver overholdt. Men er der det, ved mindre altid? Det er sådan lidt et skråplan.

Svært at gennemskue

Der findes tusindvis af mikroinfluencere på de sociale medier. De er eftertragtede, fordi det er det nærmeste, en virksomhed kommer på en autentisk anbefaling.

Virksomheden Makeinfluence, som formidler kontakt mellem virksomheder og influencere, forklarer på dens hjemmeside, at undersøgelser viser, at folk stoler mest på anbefalinger fra venner og familie. Og det er derfor mikroinfluencerne fungerer godt. De er nemlig det tætteste, en virksomhed kommer på at markedsføre gennem "en ven".

Derfor giver god mening, at bruge reklamekroner på en masse autentiske anbefalinger på sociale medier, hvis man ser det fra virksomhedernes synspunkt. Men det er også her, en tillid risikerer at blive misbrugt, lyder det fra seniorjurist Marie Frank-Nielsen fra Forbrugerrådet Tænk.

- Vi stiller os kritisk over for forretningsmodellen, fordi den gør det svært at gennemskue, at man bliver udsat for reklame, fortæller hun og fortsætter:

- Man kan føle, man har et forhold til influenceren. At det er en god ven, man kan stole på og det gør, man sænker paraderne og ikke kan gennemskue det budskab, man får modsat ved en klassisk reklame. 

Shitstorm

Tilbage i 2019 kom den kendte radiovært og influencer Peter Falktoft også i knibe.

Han reklamerede på sin Instagram for tandblegning fra firmaet SmileBright. DR beskriver, hvordan Peter Falktoft dengang lovede, at produktet var sikkert at bruge.

Men forbrugerprogrammet DR Kontant gik også ind i sagen og afslørede, at Smilebright indeholdt 75 gange den tilladte mængde af ren brintoverilte i håndkøbsprodukter.

Til DR forklarede Helle Hornhaver, der er tandlæge og underviser på Tandlægehøjskolen på Aarhus Universitet, at så meget brintoverilte kan give ætsninger. Især hvis man udsætter tænder og tandkød for den her behandling så ofte, som producenten anbefaler.

Peter Falktoft endte med at kræve, at virksomheden fjernede alle reklamer med ham.

Og Forbrugerrådet Tænk frygter også, at branchens massive brug af mikroinfluencere kan have en negativ udvikling:

- Det kan åbne op for en glidebane. Vi har set en tendens at flere mikroinfluencere reklamerer for Temu. Nogle har følt sig fristet, og der har vi desværre ret stor dokumentation for, at det der handles på Temu, ikke hører hjemme i danske hjem forklarer Marie Frank-Nielsen fra Forbrugerrådet Tænk og fortsætter:

- Jeg tror, man kan frygte, der kommer mere ukritisk reklame. At større virksomheder udnytter, at man får en mere direkte adgang til forbrugerne. Og det er bekymrende.

Afviser problem

Lige netop tandbørsten og tandpastaen er familien glad for.

Men hun griner også, da TV MIDTVEST spørger, hvor meget fluor, der er i. Hun har ikke lige tjekket det. 

- Det kunne jeg jo bare læse, hvis det var.

Men det har du ikke gjort, før du laver reklame for, at det er godt?

- Nej.

Kan du godt garantere, at din test er god nok? Kan du ikke risikere at blive ansigt og reklamesøjle for noget, der er noget skrammel.

-  Nej, det er jeg ikke bange for. Jeg prøver det, og hvis det har virket og været godt, er det det jeg fortæller.

Du kan selv få et indblik i influencerlivet ved at se programmet om Vivi Friis og Camilla Aakjær her: