Risiko for jordskred tvinger pendlere i busser: - Det bliver bøvlet
Passagererne på togstrækningen mellem Herning og Silkeborg jubler ikke ligefrem over udsigten til at skulle køre med bus i stedet for tog.
Jimmy Sørensen fra Ikast bruger ofte toget, og han derfor ved af erfaring, at togbusserne ikke kan overholde tiderne i køreplanen.
Derfor glæder han sig heller ikke ligefrem til, at togbusserne fra på mandag skal dække strækningen mellem Engesvang og Silkeborg.
- Det bliver lidt bøvlet. Det kræver noget planlægning, for man skal holde ekstra øje med tiden. Det tager længere tid, når de busser skal køre ind på togstationerne, siger han.
Togaflysningerne skyldes et begyndende skred i en dæmning på strækningen, som er blevet opdaget takket være et intelligent sensorsystem.
Det vil ramme Kaya Thomsen, der dagligt tager turen mellem hjemmet i Engesvang og HF-uddannelsen i Silkeborg.
- Det synes jeg ikke så godt om. Jeg oplever, at busserne ikke overholder tidsplanen. Det har jeg oplevet før med togbusserne. Nu bliver det sværere at komme i skole, og jeg skal planlægge det lidt mere, siger hun.
Banedanmark har bebudet, at sporet mellem Silkeborg og Engesvang bliver lukket fra mandag den 20. januar og cirka fire uger frem.
I april 2024 skete der også et dæmningsskred på samme strækning. Men det var et andet sted. Også dengang måtte passagererne fragtes med busser i en periode.
Det er GoCollective, der står for togkørslen på strækningen.
- Det er en meget passagertung strækning. Den bliver benyttet rigtig meget. Så alle de gener, der kommer på strækningen, er selvfølgelig svære at leve med, siger kommunikationsrådgiver Mikkel Juul fra GoCollective.
Han bekræfter, at passagererne må indstille sig på længere rejsetid, busserne kan ikke nå frem lige så hurtigt som toget.
Hanne Riis pendler mellem bopælen i Silkeborg og arbejdspladsen i Herning. Hun er klar til en periode med mere besvær.
-Det er selvfølgelig lidt irriterende. Men hellere det end at vi kører af sporet, siger hun.
Indtil arbejdet på dæmningen går i gang, kører togene stadig - men med nedsat fart. Samtidig holder en vagt døgnet rundt øje med, at skredet ikke bliver værre.