Her har fotovognen blitzet for lidt: - Jeg har oplevet flere ulykker
Der er flere steder i det midt- og vestjyske, hvor politiets fotovogne burde have været forbi noget oftere.
Vi frygter det nok lidt alle sammen. Fotovognen i busken eller i vejkanten, som pludseligt blinker rødt, fordi vi har trådt lidt for hårdt på speederen.
Nu viser en ny rapport, at der faktisk er flere steder, hvor politiet ikke har haft kontroller nok - netop fordi bilisterne kører for stærkt.
Det kan du få overblikket over på kortet nedenfor.
Et af de steder er på Søndervig Landevej mellem Ringkøbing og Kloster. Her bor Einar Thorsen sammen med familien, hvor de driver et Bed and Breakfast.
- Der er rigtig meget trafik, og de kører rigtig stærkt. Det er helt vildt, siger Einar Thorsen.
Familien har boet på gården i fem år - og har efterhånden oplevet lidt af hvert.
- Mange ulykker og så er fire af vores katte blevet dræbt, fordi de løber ude på vejen, fortæller han.
Kontrolleret alt for lidt
Af Statsrevisorernes beretning om politiets brug af fotovogne fremgår det, at Midt- og Vestjyllands Politi underkontrollerer på 15 procent af de strækninger, hvor de har placeret fotovogne.
82 procent af strækninger er passende kontrolleret, mens tre procent er overkontrolleret.
Einar Thorsen er helt enig i, at der bliver kontrolleret alt for lidt på hans vej - men han ved ikke, om det er en løsning med flere fotovogne. I stedet tror han på en fast stærekasse.
- Så husker folk, at de skal køre langsomt, og at det har en konsekvens. Hvis politiet bare står her i to timer og så er væk, sååå jaa, siger han og trækker på skuldrene.
Også gæsterne på deres bed and breakfast lægger ind i mellem mærke til, at der bliver kørt for stærkt, og ejerne selv gør dem også opmærksom på det.
- Vi fortæller dem, at de skal passe på, og at de være opmærksomme, når de ud af indkørslen. Du kan jo bare kigge ud på vejen, siger han med henvisning til bilerne, der kører forbi.
Kritik at statsrevisorerne
Beretningen fra statsrevisorerne har også ført til en kritik. Krikken lyder sådan her:
Statsrevisorerne finder det ikke helt tilfredsstillende, at Justitsministeriet ikke har sikret, at politiet i højere grad har placeret fotovogne på de strækninger og tidspunkter, hvor der hyppigst er for høj fart og sker trafikuheld.
Hos Midt- og Vestjyllands Politik har de også taget, hvad de selv kalder for en "meget mild" kritik til sig, og de er allerede begyndt at evaluere på den, og hvor fartkontrollerne skal stå.
- Det kan godt være, at der bliver kørt stærkt på nogle strækninger, men det kan også være, det er strækninger, hvor det ikke er muligt at være for vores biler. Der kan vi så finde på at måle på andre måder, og det tager de ikke højde for i rapporten, siger Lilian Jensen, politikommissær og leder af den afdeling, hvor den automatiske trafik kontrol (ATK) indgår.
80 procent af de timer, som politiet måler er på baggrund af borgerhenvendelser. Det er borgere, der ringer ind til politiet og beder dem om at komme ud. Den indsats, der er tryghedsskabende, er dog ikke medregnet i rapporten fra Statsrevisorerne.
- Vi vil meget gerne være tryghedsskabende, og derfor vil vi også gerne være med til at opfylde borgernes ønske til, hvor vi skal holde henne, siger Lilian Jensen.