Et flertal af transportordførerene ser ikke umiddelbart grund til at ændre reglerne for syn af større trailere med afsæt i sagen om dobbelt uagtsomt manddrab i Viborg onsdag.
- Når det får så katastrofale følger som i sådan en sag her, så synes jeg, at man skylder trafiksikkerheden i det her land at gøre noget ved det.
Onsdag er anden retsdag i sagen, hvor en chauffør er på anklagebænken. Han er tiltalt for uagtsomt manddrab på to brødre, der omkom i en ulykke sidst i juli.
Den 28. juli kørte chaufføren med en autotrailer og en bil på ladet på hovedvej 13. Traileren hoppede af, fortsatte ind i en modkørende bil og dræbte to brødre på henholdsvis 53 og 61 år.
Ifølge anklageskriftet var autotraileren defekt,
- idet påhængsvognens driftsbremse i højre siden var virkningsløs og delvis virkningsløs i venstre side, koblingsanordningens udløserhåndtag kunne ikke fastholdes i låst/sikret position, ligesom den var delvis rustet sammen i delvist låst/åben position, hvilket bevirkede, at påhængsvognen løsrev sig fra lastbilen og fortsatte over i modsatte kørebanehalvdel, lyder det i anklageskriftet. Det er altså politiets opfattelse, at den defekte trailer forårsagede ulykken.
Det er sagens stridspunkt. Den daværende indehaver af Midtjysk Autolakering, der ejede autotraileren har tidligere sagt til TV MIDTVEST,
- Der var ikke det galt, som bilinspektøren påstår. Den havde en vis alder, så der var lidt rust på. Men den havde afleveret 22 andre biler den dag uden problemer, sagde Jesper Gregersen, der kaldte sagen tragisk, men et hændeligt uheld.
Ingen krav om syn af trailere
Som reglerne er i dag, kræver det B/E kørekort - trailerkørekort - at køre med trailere, hvor den samlede vægt på bil og trailer overstiger 3.500 Kg. Der er ikke noget krav om periodiske syn af større trailere af denne type, som man kender det med større lastvognsanhængere, trailere, der er godkendt til at køre 100 km/t og helt almindelige biler.
- Det er typisk for enhedslisten, at der skal laves regler for den her slags. Det er selvfølgelig trist med sådan en ulykke, men vi kan ikke regulere os ud af alting.
Villum Christensen, Transportordfører, Liberal Alliance
Det er svært at finde tal for antallet af ulykker med præcis denne type trailer. På statsvejene har Vejdirektoratet opgørelser over ulykker med trailer, men her skelner man ikke imellem de mindste trailere eller større typer.
Siden 2001 har Havarikommissionen for vejtrafikulykker undersøgt alle dødsulykker på vejene. Her har man pr. 17. september sidste år i alt registreret 6 dødsulykker, hvor trailere på den ene eller anden måde har været involveret i ulykken. Der kan dog være tale om en række forskellige menneskelige fejl i ulykkerne, så man kan ikke konkludere, at alle 6 dødsulykker har defekt eller for dårligt vedligeholdt materiel som årsag.
1:46
Trailere skal kun synes, når de får en ny ejer. Det mener en synsmand, der er for galt, og det bør ske periodevis som med biler.
I følge Vejdirektoratet har der på statsvejene i perioden 2012-2016 i alt været 10 dødsulykker, hvor trailere har været involveret. Det er dog heller ikke muligt at konkludere meget ud fra Vejdirektoratets tal. Statistikken fortæller ikke, hvad der forårsagede ulykken, herunder om det var materielle defekter. Samtidigt dækker statistikken alle trailere også de mindste trailere, der ikke kræver B/E kørekort.
Det siger transportordførerne
Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører Venstre
- Hver gang der sker sådan en ulykke, så er der jo mulighed for at kigge på, om noget kunne være bedre. Hvad kan vi gøre for at forbedre trafiksikkerheden, og det kan også være at kigge på om reglerne er gode nok. -Jeg har selv været med til at indføre, at vi ved alle dødsulykker på vejene har en havarikommission, der undersøger ulykken til bunds. Når der kommer en rapport om sådan en ulykke, så taget vi politikere stilling til om der er noget i reglerne, der skal ændres.
Men du tænker ikke umiddelbart, at den ene ulykke kalder på en ændring, så større trailere også skal til periodisk syn?
- Materiellet skal være i orden, og det har alle der færdes på vejen pligt til at søge for. Det må være læren i den her sag. Om der er behov for ekstra syn af trailere, det må fagfolkene i havarikommissionen og hos politiet afgøre. Hvis de kommer til os og siger, at her er et problem, vi bør kigge på, så tager vi det meget alvorligt og lytter, siger Kristian Pihl Lorentzen.
Andreas Steenberg, transportordfører, De Radikale
- Jeg tænker da, at vi bør overveje om, man skal syne trailerne. Vi skal selvfølgelig se på, hvor mange trailere er det, og hvor stort et problem er det. Hvis det sker en gang hvert tiende år, så er det måske lidt voldsomt at sende alle trailere af den her type til syn, siger Andreas Steenberg.
- Jeg har været inde i de her overvejelser før. Jeg har heller ikke indtryk af, at det er et kæmpestort problem. Men jeg synes godt, at man kunne have regler for det her. Det gælder f.eks. også campingvogne og trailere som ikke er tempo-100 godkendt. De skal heller ikke synes, som det er i dag. De kan ligge fast på en campingplads i otte år og så tages direkte ud på vejen, som det er i dag.
- Når det får så katastrofale følger som i sådan en sag her, så synes jeg, at man skylder trafiksikkerheden i det her land at gøre noget ved det, siger Henning Hyllested.
- Der er formentlig ikke tale om voldsomt mange sager. Men det kan gå rigtig galt, fuldstændig galt, når det går galt. Og det må ikke ske. Jeg mener, det er et lille indgreb at få sin trailer synet. Det tager ikke mange minutter, så det er ren pjat, at man ikke skal syne de her trailere. Hestetransporter mener jeg faktisk også, skal ind under periodiske syn. Jeg vil tage det op i transportudvalget og i færdselssikkerhedskommissionen, hvor jeg også sidder. Jeg tror desværre ikke, der er den store opbakning bag det hos de andre ordførere, siger Henning Hyllested.
Villum Christensen, transportordfører, Liberal Alliance
- Man skal passe på med at lovgive ud fra en enkelt sag. Det er en trist historie, men der skal mere end en sag til, før vi skal belaste systemet her.
- Det er typisk for enhedslisten, at der skal laves regler for den her slags. Det er selvfølgelig trist med sådan en ulykke, men vi kan ikke reguleres os ud af alting.
Ville du se anderledes på det, hvis der var et større antal ulykker?
- Hvis der var 50 sager som den her, hvor man kunne sige, at der kan være et generelt problem her, så kunne man begynde at kigge på det. Vi laver 1200-1400 regler og love om året. I min tid i Folketinget i snart ti år, har jeg kun oplevet, at man fjerner en lov en gang. Samtidigt vil alle passe på at bureaukratiet ikke griber om sig. Det vil gøre bureaukratiet større og staten ville vokse, hvis vi lavede love på baggrund af en sag som den her, siger Liberal Alliances transportordfører, Villum Christensen.
TV MIDTVEST har onsdag indtil videre forgæves forsøgt at få fat på trafikordførerne fra De Konservative, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Alternativet.