Forældet undervisning på køretekniske anlæg
Undervisningen på de køretekniske anlæg er ikke tidsvarende i forhold til bilerne, og det kan i sidste ende koste liv.
Foreningen af Køretekniske Anlæg i Danmark er bekymret for trafiksikkerheden. Der mangler kompetente instruktører, og de forældede - og i nogle tilfælde forkerte undervisningsmetoder - er ikke blevet revurderet de sidste 25 år. Foreningen har flere eksempler på, at banerne ikke bliver brugt optimalt og ikke passer til de moderne biler.
- Ifølge den bekendtgørelse med tilhørende undervisningsplaner, som vi er forpligtet til at undervise efter, skal vi for eksempel undervise eleverne i, at de ikke må bremse og styre på én gang. Det er direkte forkert og kan koste liv. I moderne biler med ABS-bremser er det vigtigst at få farten ned i en nødsituation, siger formand for Foreningen af Køretekniske Anlæg i Danmark, Michael Lønbæk til TV MIDTVEST.
- Vi vil udvikle os
Bortset fra ganske få øvelser – for eksempel nedkørsel fra en høj kant – er undervisningen på de køretekniske anlæg stort set ikke ændret siden starten af 90’erne, hvor der blev lavet ganske detaljerede undervisningsplaner, som kørelærerne slavisk skal følge. Men både teknologi og undervisningsmetoder har udviklet sig ganske meget på de godt 25 år.
- Vi vil gerne have lov til at udvikle os, og det er vi gode til på de køretekniske anlæg. Men vi kan ikke udvikle os, udover det undervisningsplanen giver os lov til. Der kommer flere og flere førerassistentsystemer, og dem vil vi gerne tilpasse efter og undervise i. Men det vil kræve en ændring af undervisningsplanen, og de køretekniske anlæg, siger Michael Lønbæk.
Andre lande trafikrealistiske simulationer, mens vi i Danmark stadig bruger plastikkegler.
Foreningen af Køretekniske Anlæg i Danmark har i flere omgange fremlagt problemet for Trafikstyrelsen, men der er endnu ikke blevet taget hånd om problemstillingen.