Ny lov på vej: - Kan virke som et uoverskueligt monster
Et reklamebureau i Holstebro har allieret sig med en advokatfuldmægtig for at blive helt klar til de nye lovændringer om personlige oplysninger.
Der går kun få måneder, før der skal være meget bedre styr på vores personlige oplysninger.
Vi afleverer ofte alt fra kreditkortoplysninger til e-mailadresser og telefonnumre til de firmaer, vi handler med.
Oplysninger, virksomheder fra den 25. marts i år skal passe ekstra godt på, når den nye persondataforordning træder i kraft.
Det giver blandt andet reklamebureauet Peoplez i Holstebro noget at se til, for der skal være helt styr på det hele, inden reglerne ruller ud.
- Det begyndte at gå op for os i efteråret, at der her var noget, vi skulle forholde os til. Der er rigtig meget at forholde sig til, siger Peoplez administrerende direktør, Per Tornvig.
- Vi laver rigtig mange hjemmesider, og vi håndterer rigtig mange nyhedsmails for vores kunder, hvor der ligger noget persondata, som vi selvfølgelig skal have 100 procent styr på. Det kan der ikke være diskussion om, lyder det.
- Kan virke som et uoverskueligt monster
Persondataforordningen er kompliceret for de fleste. Derfor har det vestjyske reklamebureau hentet assistance ude i byen hos advokatfuldmægtig Frans Skovholm, der dog tager ændringerne helt roligt.
- Det handler om ikke at gøre det alt for kompliceret. Mange kan de her ting selv, de skal bare lige hjælpes i gang.
- Det kan virke som et uoverskueligt monster, men lige så snart vi sætter os ned og kigger på det, så begynder folk at kunne forstå det og sætte det i kasser, siger Frans Skovholm.
Samtidig mener advokaten, at vi i fremtiden vil kigge tilbage på en helt naturlig udvikling i måden, vi behandler personlige data på.
- Jeg tror, at vi om 10-15 år vil sidde og tænke tilbage på, hvordan vi overhovedet kunne holde styr på tingene før den nye lov.
- I dag synes vi også, det ville virke helt unaturligt ikke at skulle bogføre sin virksomheds økonomi. Vi skal føre en veldokumenteret oversigt over, hvordan vi opbevarer de her personlige oplysninger, lyder det fra Frans Skovholm.
- Det er smart
Selvom det umiddelbart kan virke som en uoverskuelig mundfuld at sætte sig ind i den nye lovgivning, så kan man sagtens se fornuften hos reklamebureauet i Holstebro.
- Det er vigtigt for os, at vi kan sige til vores kunder, at vi har fuldstændig styr på de data, som de overlader til os, siger Per Tornvig.
- Det er smart. Vi ønsker også selv, at der er styr på det. Det er i hvert fald usmart ikke at have styr på sine data.