Voldsom stigning af tyverier fra varebiler
Antallet af anmeldte tyverier fra vare- og lastbiler steg med over 35 procent i 2017. Nu efterlyser brancheforening øjeblikkelig handling.
At de danske håndværkere i stigende grad plages af tyve, som tømmer virksomhedernes varebiler for dyrt værktøj og udstyr, ses tydeligt i helt nye tal fra Rigspolitiet. Antallet af anmeldte tyverier fra vare- og lastbiler er steget med 35,4 procent i 2017 i forhold til året før – og med hele 69,5 procent i forhold til 2014.
- Det er desværre en beklagelig tendens, vi har set over de seneste fire år, og i 2017 er kurven for alvor knækket den gale vej. Ofte kan det have alvorlige konsekvenser for de berørte virksomheder, når værktøjet bliver stjålet og sætter arbejdet i stå, indtil værktøj og materialer kan erstattes, siger Jan Eske Schmidt, underdirektør i TEKNIQ Installationsbranchen, der repræsenterer de danske el- og vvs-installationsvirksomheder.
Kun få sigtelser
Selvom der i 2017 var hele 8.049 anmeldte tyverier fra vare- og lastbiler, så blev der kun rejst 343 sigtelser, hvilket svarer til godt fire procent af sagerne. Et tal, der bekymrer TEKNIQ.
- Det viser jo, at det stort set er risikofrit for tyvene at lænse varebilerne, og at der er brug for at gøre noget ved problemet så hurtigt som muligt. Derfor opfordrer vi til, at politiet, i endnu højere grad end i dag, indgår i et tæt samarbejde med bl.a. installationsvirksomhederne for at forebygge og opklare tyverierne, så vi kan få vendt den dårlige udvikling, siger Jan Eske Schmidt.
Grovere og grovere sager
Ifølge installationsbranchen er håndværkerne særligt sårbare, fordi mange er nødt til at have varebilerne stående natten over hjemme hos de enkelte montører, så de kan komme hurtigt ud til kunderne den efterfølgende dag.
- Vi ser eksempler på, at bilerne simpelt hen bliver ”skrællet op” og efterlades med et stort hul i siden af bilen eller i bagklappen, så der er fri adgang til værktøj og materialer, siger Jan Eske Schmidt.
Hos Danmarks største forsikringsselskab, Tryg, bekræfter man udviklingen. Her oplever de typisk, at tyvene skaffer sig adgang til bilens kabine, og derfra deaktiverer de låsen til bagagerummet, hvorefter der er fri adgang til værktøjet, hvis det ikke er sikret på anden vis.
- Gennem de seneste år har vi oplevet en markant stigning i antallet af henvendelser fra håndværkere, der har oplevet tyveri fra deres varebiler. Bilerne indeholder værktøj og udstyr for tusindvis af kroner. Det er let omsættelige varer, og det er mindre kompliceret for tyvene at bryde ind i en bil end i en bolig, siger Charlotte Dietzer, skadechef i Tryg.
Hun opfordrer til, at virksomhederne sikrer deres varebiler med en separat lås, ekstra sikkerhedsbokse, gitre for vinduerne, alarm, GPS-trackere eller DNA-mærkning.
Politi opmærksomme på tendens
Ifølge politiet søger de kriminelle mod varebilerne, som ofte er dårligere sikret og til tider rummer mindst lige så store, let omsættelige værdier som en typisk villa. Og tyvene er svære at finde.
- Antallet af sigtelser er forholdsvist lavt, og det er et kriminalitetsområde, som vi skal blive bedre til at forebygge og bekæmpe. Det er en af de typer berigelsesforbrydelser, hvor vi ser den største vækst i antallet af anmeldelser, så det er også noget, vi har meget fokus på. Det betyder, at politiet i endnu højere grad fokuserer på det forebyggende arbejde i samarbejde med brancheforeninger, håndværkere og værkstederne, siger vicepolitiinspektør i Nationalt Efterforskningscenter, Lars Mortensen.
Han understreger, at det gælder om at tilkalde politiet hurtigst muligt, og opfordrer de udsatte virksomheder til at gøre, hvad de kan, for at forebygge tyverierne.
- Det allervigtigste er at få mærket værktøj og materialer. Vi oplever desværre, at mange virksomheder stadig forsømmer at mærke selv dyrt værktøj. Det betyder i yderste konsekvens, at politiet kan opleve at standse en mistænkt, som vi så må lade køre igen, fordi vi ikke kan bevise, at det fundne værktøj er stjålet. Og det er brandærgerligt, siger Lars Mortensen.
TV MIDTVEST har adskillige gange berettet om indbrud i varebiler. Her et indslag fra juli 2017: