I skiltebranchen skal man løbe stærkt for at tjene penge: Før fem er der lys på kontoret
Virksomheden har eksisteret siden 2009.
- Mange synes, jeg er rablende gal. Jeg arbejder rigtigt meget, og min arbejdsdag starter ikke senere end klokken fem om morgenen og varer til 18-19 stykker. Jeg har en forstående familie, og gør det det, fordi jeg synes, det er lækkert.
Michael Svensson er indehaver af virksomheden Colors i Viborg, der skaber blikfang på skilte, biler, facader og bannere. Han er første mand på jobbet og også den sidste, der lukker og slukker hver dag.
Planlægning og andet kontorarbejdet bliver klaret, inden resten af teamet møder ind klokken syv.
Det er grafiker, skiltetekniker, sælger, lærling, chefen og en medhjælper. En god håndfuld, men ofte er de flere. Michael Svensson har nemlig valgt en speciel virksomheds-struktur.
- Vi laver mange forskellige ting her i huset, så i stedet for at have alle ekspertiser samlet i et hus, så er det bedre at have nogle legekammerater, som jeg kalder dem.
Virksomhedens salgskonsulent Torben Aschou Johannesen supplerer:
- Det hold, vi stiller, er lige som det, en fodboldtræner råder over. Vi har en håndfuld stamspillere og så kan vi kalde på en Messi eller Ronaldo i forhold til det, vi har brug for.
Tæt samarbejde med andre
Colors samarbejder med 10 reklamebureauer, men det tætteste partnerskab foregår sammen med en anden Viborg-virksomhed, Bendixen, der skaber lysende synlighed i butikker og på facader.
- Sådan noget som de store lys-pyloner, der står uden for virksomheder, eller facade-skilte med lys og den slags har vi ikke maskiner til at lave in house. Så det er opgaver vi løser i samarbejde med Bendixen, der bl.a. har smedeværksted og CNC-styrede skæremaskiner.
De sidste tre år har de to virksomheder sammen lavet over 50 større skilteprojekter. Lige nu er de i gang med at ændre alle skilte og logoer hos det tidligere Løgstør Rør, der er opkøbt af en irsk virksomhed og nu hedder Kingspan.
- Der er ingen tvivl om, at man har den bedste performance, når man har hånden på kogepladen. Michael går rigtigt meget op i sin butik, og jeg går rigtigt meget op i min butik, men sammen kan vi rigtigt meget, påpeger Thorbjørn Kjellerup, direktør hos Bendixen.
Michael Svensson forklarer, at samarbejdet er så velfungerende, at de to virksomheder fremover også vil markedsføre sig sammen.
- Vi er i en branche, hvor vi skal løbe stærkt for at tjene penge, og vi er mange, der laver det samme. Ved at gøre det på min måde , synes jeg, vi når længere og ud til flere, forklarer Svensson og tilføjer:
- Det er min fornemmelse, at man godt vil holde kortene tæt ind til kroppen i vores branche. Men der har jeg den modsatte holdning. Det styrker mit firma, at jeg har en masse dygtige samarbejdspartnere i stedet for at tro, vi kan det hele selv.