Dorthe opgav centrets bedste placering og den faste åbningstid: Det har været en stor succes
Butiksindehaver gik fra 57 åbningstimer ned på 35 timer om ugen. Til gengæld er der nu arrangementer for kunderne.
For et år siden blev lange åbningsdage i et storcenter med faste åbne- og lukketider for meget for Dorthe Emilie Jensen.
Siden 2009 har hun drevet virksomheden Moster D., der sælger interiør, modetøj og smykker fra sit eget brand. De første mange år på en af Herningcentrets bedste placeringer, men for et år siden rykkede hun butikspælene op og flyttede i nye lokaler i Birk nær Herning.
- Jeg var blevet træt af faste åbningstider og få personaletimer til at dække i ydertimerne, som kan være svært, især hvis servicen og fagligheden skal være høj, forklarer Dorthe Emilie Jensen.
Mandag fortalte TV MIDTVEST om Marie Lykke Ulsted fra tøjbutikken Lykke og Toft i Holstebro. Hun foreslår, at butikker holder åbent i færre timer, og ifølge trendforsker Louise Byg Kongsholm handler det om at tilpasse åbningstiderne til den målgruppe, som man har..
Det er Dorthe Emilie Jensen fra Moster D. enig i. Forskellen fra før og til nu er for hende 22 arbejdstimer om ugen. Fra 57 til 35.
- Jeg havde det bare sådan, at det her skulle jeg ikke mere, siger hun.
Omsætningen er ikke mindre
Derfor tog hun skridtet, og det har været en stor succes.
- Kunderne er ved at lære det, fortæller Dorthe Emilie Jensen og tilføjer, at omsætningen ikke er mindre nu, end den var før.
- Men vi har ikke de samme antal strøgkunder, som vi havde i centret. De bliver lidt længere mellem dem, men dem, der kommer, er interesserede.
Moster D. er også begyndt at lave arrangementer og events - også noget af det, som trendforskeren anbefaler.
- Vi rammer rigtigt mange med arrangementerne. Og jeg synes, vi rammer bredt i flere aldre, siger Dorthe Emilie Jensen.
- Frygter du ikke at gå glip af nogle af de kundekroner, der kunne være, hvis I holdt mere åbent?
- Nej, for det er et valg, jeg har taget. For mig handler det om, at når vi er der - så er vi der 100 procent. Jeg går meget op i service, oplevelse og kaffe på kanden, slår hun fast.
- Det er vigtigt at give kunderne en oplevelse. Så skal de nok komme igen.