Efter nedslående tal om spritbilisme: Folketingskandidat vil tage stort opgør med taxilov

Ifølge folketingskandidat Trine Jepsen skal langt flere kunne tilbyde kørselshjælp, hvis problemet med spirituskørsel skal løses.

Det er i det midt- og vestjyske, at politiet sigter flest for overtrædelse af promillegrænsen.
Det er i det midt- og vestjyske, at politiet sigter flest for overtrædelse af promillegrænsen.
Foto: Foto: Rådet for Sikker Trafik

Det sker, at en midt- eller vestjyde sætter sig bag et bilrat, selvom vedkommende har drukket mere alkohol, end loven tillader. Ifølge tal fra Midt- og Vestjyllands Politi er det endda her i landsdelen, der sker allerflest sigtelser for spirituskørsel i hele Danmark. 

Hvis der for alvor skal gøres noget ved det problem, så skal det blive meget lettere at kunne blive kørt hjem fra festlige lag. Det mener Trine Jepsen, der er folketingskandidat for Venstre i Herning-kredsen, og hun vil derfor have et stort opgør med taxiloven.

Taxiloven betyder, at man skal leve op til en lang række krav for at tjene penge på persontransport. 

- Det er jo paradoksalt, at vi har et stigende antal spritbilister i Midt- og Vestjylland, samtidig med at antallet af taxaer falder, siger Trine Jepsen og fortsætter.

- Jeg synes, vi skal til at udnytte, at vi har så mange biler på vejene og så store teknologiske muligheder, at vi godt kan hjælpe hinanden noget mere, siger Trine Jepsen.

Trine Jepsen er folketingskandidat for Venstre i Herning-kredsen.
Trine Jepsen er folketingskandidat for Venstre i Herning-kredsen.
Foto: Simon Hvid Sig, TV MIDTVEST

Brancheforening er helt uenig

Mere samkørsel har været en politisk drøm i flere år, uden det for alvor er lykkedes. Det samme har været tilfældet med mere fleksible taxamodeller. 

Fra 2014 til 2017 var den private kørselstjeneste Uber et tilbud på de danske veje. Selskabet bag trak sig dog fra det danske marked, da taxiloven i 2017 blev skærpet. Blandt andet efter flere sager om ulovlig kørsel af netop Uber-chauffører. 

Trine Jepsen understreger, at det ikke er en genkomst af Uber, hun ser for sig. Hun ønsker nærmere en nyudviklet dansk model.

- Jeg tror på, man kan lave et system, hvor dem der kan og vil får mulighed for at køre folk hjem, siger Trine Jepsen. 

Det tror Michael Nielsen til gengæld ikke på. Han er administrerende direktør i Dansk PersonTransport, der er brancheforening for blandt andet danske taxachauffører.

- At lave sådan et privat system vil jo være at undergrave alt det, vi har gjort for at gøre den kollektive transport sikker. I dag har vi store krav til sikkerhed, overvågning, taxameter-krav og uddannelse, siger han og fortsætter. 

- Man skal i stedet underbygge de eksisterende muligheder for transport, og så gøre meget mere for at folk lader være at køre spirituskørsel, siger Michael Nielsen. 

Den administrerende direktør i brancheforeningen DPT giver ikke meget for Trine Jepsens forslag.
Den administrerende direktør i brancheforeningen DPT giver ikke meget for Trine Jepsens forslag.
Foto: Dansk PersonTransport

Det handler om tryghed - for begge parter

Venstre-kandidaten er ikke overrasket over, at det vil dele vandene at lave et system til mere privat kørselshjælp. Men det er ifølge Trine Jepsen åbenlyst, at der skal sættes ind på området, hvis færre skal sigtes for spirituskørsel.  

- Taxalovgivningen fejler på alle parametre, som det er nu. Der bliver færre taxaer og dem, der er, bliver dyrere og dyrere. For mig er midt- og vestjydernes tryghed vigtigere, end om taxabranchen bliver sure, siger Trine Jepsen.

Det er også tryghed, Michael Nielsen fra Dansk PersonTransport slår på. Men her er det hensynet til sikkerheden i de transportmidler, man sætter sig ind i som kunde. 

- Vi synes, der skal være nogen krav, og lige nu er det vognmænd med taxaer, der kan leve op til de krav. Vi har haft slemme eksempler på pirattaxaer også i mindre byer, og jeg tænker ikke, det er dem, vi ønsker skal køre rundt med vores børn og os selv, siger Michael Nielsen.

I 2023 blev 830 sigtet for spirituskørsel i Midt- og Vestjylland.