Læseferie: Mobilen stjæler unges koncentration
Mobilen forstyrrer unges læseferie. En ny undersøgelse peger på en sammenhæng mellem mobilbrug og gymnasieelevers stress.
Det er første uge i læseferien for mange af eleverne på de gymnasiale uddannelser. De skal terpe tyske gloser og kemiske formler inden eksamen - men samtidig har det aldrig været sværere for de unge at koncentrere sig, viser en ny undersøgelse.
- Det her er hvad jeg burde lave, siger Kasper Egerton og peger på sin computerskræm.
Kasper Egerton er 18år, går i 2.g på Herning Gymnasium og er lige nu ved at læse til eksamen.
- Og så er der youtube, facebook, spotify. Og så er der selvfølgelig messenger på telefonen, hvor man får beskederne eller bare old school sms'er fra mor eller far. Snapchat selvfølgelig er rigtig god, og så er der selvfølgelig også instagram, siger Kasper Egerton.
En ny undersøgelse, der er lavet af konsulent og foredragsholder, Søren Hebsgaard, med speciale i unge og digital dannelse, viser blandt andet, at antallet af stressede drenge og piger på gymnasiale uddannelser er steget voldsomt de senere år.
Telefonen forstyrrer
I undersøgelsen har 2689 gymnasieelever svaret på, hvordan de bruger deres telefoner og computere i forhold til deres skolegang.
Over halvdelen af eleverne, 52 %, siger, at de bliver forstyrret af telefonen hele tiden eller ofte, når de sidder og arbejder alene.
- Det er et problem i undervisningen, som vi forsøger at tackle præventivt, det er også et problem for dem hver især, når de er hjemme i forhold til at skulle tage en uddannelse, siger studievejleder ved Herning Gymnasium, Bodil Schrøder.
28 % af de unge siger, de skal være tilgængelige hele tiden.
- Når man er herhjemme alene, så kan man måske læse i fem minutter, og så kommer man meget hurtigt til at tænke på, 'hov der var jo en fest på fredag. Skal vi ikke lige se, hvor mange, der kommer', siger Kasper Egerton.
Samtidig er antallet af elever, som selv synes, de bruger mobilen for meget fordoblet på bare fire år.
Andelen af elever, der mener, at de bruger mobilen for meget, er fordoblet, siden undersøgelsen blev foretaget for første gang i 2013. På fire år er andelen af gymnasiepiger, der føler, at de bruger telefonen for meget steget fra 30 til 67 procent. Blandt drengene er andelen steget fra 16 til 40 procent.
Kasper Egerton erkender, at telefonen nærmest konstant lokker ham ud af eksamenskoncentrationen. Men han mener også, at de sociale medier kan bruges konstruktivt i forhold til skolearbejdet.
- Hvis jeg har svært ved at forstå et spørgsmål, så kan jeg skrive til min kammerat på Facebook – det med at cykle over, det gør man jo ikke længere.
- Men hvor mange procent af det du laver på Facebook handler så om det?
- Øhhh.. 1 eller 2 %. Så det er meget lidt, siger Kasper Egerton.